8. atlas uluslararası sosyal bilimler kongresi, Ankara, Türkiye, 11 Haziran - 13 Kasım 2021, ss.238-239
Bu çalışmanın amacı sağlık kuruluşlarından hizmet alan kişilerin hastaneler tarafından alınan covid-19 tedbirlerindeki memnuniyet durumlarını belirlemektir.
Araştırma evrenini Sivas Numune Hastanesi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Hastanesi ve Sivas Medicana Hastanesi’ne Mart-Nisan 2021 tarihlerinde tedavi ve kontrol olmak amacı ile gelen yaklaşık 144.000 hasta ve yakını oluşturmaktadır. Örneklem evren içerisinden rastgele örnekleme yöntemi ile seçilmiştir ve örneklem sayısı 352 kişiden oluşmaktadır. Veriler 5’li likert tipinde hazırlanan ve salgın tedbirleri ve memnuniyet düzeylerine yönelik sorular yöneltilen anket sorularından oluşmaktadır. Analiz sonucunda anketin croanbachalpha değeri 0,877 olarak bulunmuş ve bu da güvenilir olduğunu göstermektedir. Verilerin istatistiksel analizi Statistical PackageForSocialSciences (SPSS) 26.0 paket programında MannWhitney U, Kruskal-Wallis H, One-WayAnova, Independent – Samples T Test analizleri uygulanmış olup, p<0.05 düzeyi anlamlı olarak kabul edilmiştir.
Araştırmada, ankete katılanların %52,4’ü hasta yakını olduğu, %61,9’u kamu hastanesinden hizmet aldığı, %33’ünün19-29 yaş aralığında olduğu, %52,8’inin erkek olduğu, %59,4’inin bekar olduğu, %33’ünün lisans ve lisansüstü mezunu olduğu ve %26,7’sinin 999 TL ve altı gelire sahip olduğu tespit edilmiştir. Katılımcılara hastanelerde alınan covid-19 tedbirleri ve alınan hizmete karşılık memnuniyete yönelik sorular yöneltilmiştir. Covid-19 tedbirleri kapsamında yöneltilen sorulardan en yüksek ortalama personellerin maske konusunda gereken hassasiyeti gösterdikleri(3,84), en düşük ortalama ise sağlık kuruluşlarının yoğunluğu azaltmak için gereken tedbirleri alması(2,98) konusunda yöneltilen ifade olmuştur. Memnuniyet faktörüne yönelik ifadelere baktığımızda katılımcılar tekrardan aynı hastaneye tercih edebileceğini belirtmişler(3,57), genel anlamda sunulan hizmetlerden memnun kaldıklarını(3,56) ve çevrelerine de hastaneyi tavsiye edebileceğini(3,49) verilen cevaplarla göstermişlerdir. Analiz sonuçlarına baktığımızda cinsiyete göre salgın tedbiri(p=0,000) ve memnuniyet(p=0,005) faktörleri arasında ve aylık gelir ile salgın tedbiri(p=0,035) arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.
Sonuç olarak baktığımızda sağlık kuruluşlarında covid-19 kapsamında alınan tedbirlerde iyi durumda olduklarını ve insanların almış oldukları genel hizmetlerden memnun kalarak çevrelerine de tavsiyelerde bulunabileceklerini söyleyebiliriz. Sağlık kuruluşlarının salgın hastalık döneminde biraz daha yoğunluğu azaltıcı tedbirler alınması konusunda da gelişmeler sağlamaları gerektiğini söyleyebiliriz.