SAĞLIK KURULUŞLARINDA ALINAN COVİD-19 TEDBİRLERİ


Açıkgöz O., Biçer E. B.

8. atlas uluslararası sosyal bilimler kongresi, Ankara, Türkiye, 11 Haziran - 13 Kasım 2021, ss.238-239

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.238-239
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı  sağlık kuruluşlarından hizmet alan kişilerin hastaneler tarafından  alınan covid-19  tedbirlerindeki  memnuniyet durumlarını  belirlemektir.

Araştırma  evrenini  Sivas  Numune  Hastanesi,  Sivas  Cumhuriyet  Üniversitesi  Hastanesi  ve Sivas  Medicana  Hastanesi’ne  Mart-Nisan  2021  tarihlerinde  tedavi  ve  kontrol  olmak  amacı  ile gelen  yaklaşık  144.000  hasta  ve  yakını  oluşturmaktadır.  Örneklem  evren  içerisinden  rastgele örnekleme  yöntemi  ile  seçilmiştir  ve  örneklem  sayısı  352  kişiden  oluşmaktadır.  Veriler  5’li likert  tipinde  hazırlanan  ve  salgın  tedbirleri  ve  memnuniyet  düzeylerine  yönelik  sorular yöneltilen  anket  sorularından  oluşmaktadır.  Analiz  sonucunda  anketin  croanbachalpha  değeri 0,877  olarak  bulunmuş  ve  bu  da  güvenilir  olduğunu  göstermektedir.  Verilerin  istatistiksel analizi  Statistical  PackageForSocialSciences  (SPSS)  26.0  paket  programında  MannWhitney U,  Kruskal-Wallis  H,  One-WayAnova,  Independent  –  Samples  T  Test  analizleri  uygulanmış olup, p<0.05  düzeyi  anlamlı  olarak kabul  edilmiştir.

Araştırmada,  ankete  katılanların  %52,4’ü  hasta  yakını  olduğu,  %61,9’u  kamu  hastanesinden hizmet  aldığı,  %33’ünün19-29  yaş  aralığında  olduğu,  %52,8’inin  erkek  olduğu,  %59,4’inin bekar  olduğu,  %33’ünün  lisans  ve  lisansüstü  mezunu  olduğu  ve  %26,7’sinin  999  TL  ve  altı gelire  sahip  olduğu  tespit  edilmiştir.  Katılımcılara  hastanelerde  alınan  covid-19  tedbirleri  ve alınan  hizmete  karşılık  memnuniyete  yönelik  sorular  yöneltilmiştir.  Covid-19  tedbirleri kapsamında  yöneltilen sorulardan en yüksek ortalama personellerin maske  konusunda  gereken hassasiyeti  gösterdikleri(3,84),  en  düşük  ortalama  ise  sağlık  kuruluşlarının  yoğunluğu azaltmak  için  gereken  tedbirleri  alması(2,98)  konusunda  yöneltilen  ifade  olmuştur. Memnuniyet  faktörüne  yönelik  ifadelere  baktığımızda  katılımcılar  tekrardan  aynı  hastaneye tercih  edebileceğini  belirtmişler(3,57),  genel  anlamda  sunulan  hizmetlerden  memnun kaldıklarını(3,56)  ve  çevrelerine  de  hastaneyi  tavsiye  edebileceğini(3,49)  verilen  cevaplarla göstermişlerdir.  Analiz  sonuçlarına  baktığımızda  cinsiyete  göre  salgın  tedbiri(p=0,000)  ve memnuniyet(p=0,005)  faktörleri  arasında  ve  aylık  gelir  ile  salgın  tedbiri(p=0,035)  arasında anlamlı  bir  farklılık  tespit edilmiştir.

Sonuç  olarak  baktığımızda  sağlık  kuruluşlarında  covid-19  kapsamında  alınan  tedbirlerde  iyi durumda  olduklarını  ve  insanların  almış  oldukları  genel  hizmetlerden  memnun  kalarak çevrelerine  de  tavsiyelerde  bulunabileceklerini  söyleyebiliriz.  Sağlık  kuruluşlarının  salgın hastalık  döneminde  biraz  daha  yoğunluğu  azaltıcı  tedbirler  alınması  konusunda  da  gelişmeler sağlamaları  gerektiğini söyleyebiliriz.