VII. Uluslararası Türklerin Dünyası Sosyal Bilimler Sempozyumu, Praha, Çek Cumhuriyeti, 2 - 04 Haziran 2023, ss.1
Bu araştırmada İspanya
Endülüs Özerk Topluluğu’nda uygulanan Doğal, Sosyal ve Kültürel Çevre Bilgisi
öğretim programı ile Türkiye’de uygulanmakta sosyal bilgiler dersi öğretim
programının anahtar yetkinlikler merkeze alınarak karşılaştırılması
amaçlanmıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında nitel araştırma
yöntemlerinden doküman analizi tercih edilmiştir. Bu doğrultuda iki ülkenin
eğitim ile ilgili bakanlıkları ve bağlı kuruluşlarına ait web sitelerinden
öğretim programlarına ulaşılmıştır. Verilerin analizinde bir karşılaştırmalı
eğitim metodu olan tanımlayıcı yaklaşım ve betimleyici analiz kullanılmıştır. Çalışma neticesinde İspanya Endülüs Özerk
Topluluğu’nda anahtar yetkinliklerin Avrupa Parlamentosu ve Avrupa konseyi
kararları çerçevesinde 2006 yılında eklendiği Türkiye’de ise anahtar
yetkinliklerin 2018 yılında sosyal bilgiler dersi öğretim programına eklendiği
görülmüştür. İspanya’da Endülüs Özerk anahtar yetkinlikler daha detaylı bir
şekilde ele alınarak. İlköğretim içerisinde yer alan her döngü için (1 ve 2.
sınıflar 1. döngü, 3 ve 4. sınıflar 2. döngü, 5 ve 6. sınıflar 3. döngü)
anahtar yetkinlikler öğretim programında ayrı ayrı ve detaylıca tanımlanmıştır.
Türkiye’de uygulanmakta olan sosyal bilgiler dersi öğretim programında ise
anahtar yetkinlikler Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi temel alınarak öğretim
programına yerleştirilmiştir. Anahtar yetkinliklerin hangi öğrenme alanı
içerisinde hangi kazanımlarla kazandırılması gerektiğine yönelik bir açıklama
ya da öneriye de yer verilmemiştir. Bu çerçevede anahtar yetkinliklerin öğretim
programı içerisinde gerçekçi bir karşılık bulabilmesi ve dengeli bir dağılım
sağlanabilmesi adına Türkiye’de uygulanan sosyal bilgiler dersi öğretim programlarında
yer alan anahtar yetkinliklerin öğrenme alanları ve kazanımlarla
ilişkilendirerek sunulması önerilmektedir.
This
study aims to compare the curriculums of Natural, Social, and Cultural
Environment Knowledge implemented in the Andalusian Autonomous Region of Spain
and the Social Studies course teaching program implemented in Turkey, focusing
on key competencies. The data for the study was collected through qualitative
research methods, specifically document analysis. Accordingly, the teaching
programs were accessed from the websites of the respective ministries and
affiliated institutions responsible for education in both countries. A
comparative education method, a descriptive approach, and descriptive analysis
were used in the data analysis. As a result of the study, it was observed that
key competencies were added to the curriculum of the Social Studies course in
Turkey in 2018, based on the Turkish Qualifications Framework, while in the
Andalusian Autonomous Region of Spain, key competencies were added in 2006 in
line with the decisions of the European Parliament and the Council of Europe.
In Spain, the key competencies are addressed in more detail. For each cycle
within primary education (1st and 2nd grades form the 1st cycle, 3rd and 4th
grades form the 2nd cycle, 5th and 6th grades form the 3rd cycle), the key
competencies are separately and comprehensively defined in the curriculum. In
the Social Studies course curriculum implemented in Turkey, the key
competencies are embedded in the program based on the Turkish Qualifications
Framework. However, there is no explanation or recommendation regarding which
learning area should be associated with each key competency or which
accomplishments should be achieved. In this regard, it is recommended that the
key competencies in the curriculums of the Social Studies course implemented in
Turkey be presented in relation to the learning areas and accomplishments to
ensure a realistic correspondence and balanced distribution within the curriculum.