LİSE ÖĞRENCİLERİNİN İNGİLİZCE DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI


ŞAHBAZ A. F., ARSLAN A., AĞLAR C.

4. ICSHRS Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Kongresi, Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri, 14 - 16 Nisan 2023

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Dubai
  • Basıldığı Ülke: Birleşik Arap Emirlikleri
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bireylerin herhangi bir olay, olgu, durum veya davranışa ilişkin olarak uzun bir süre içerisinde geliştirdikleri eğilimler tutum olarak adlandırılmaktadır. Tutumlar örtük bir yansıtıcı olup doğrudan gözlenemezler. Olumlu ya da olumsuz yönde olabilirler. Bireyin yıllar içinde ortaya koyduğu bir eğilim olduğu için de değiştirilmeleri oldukça zordur. Bireyin herhangi bir konuda tutumunun belirlenmesi için onun ilgili konuda tutarlı ve sürekli olarak aynı tutumu sergilemesi gerekmektedir. Anlık davranışlar ve değişiklikler tutum olarak kabul edilmezler. Eğitim alanında da tutumların öğrenme üzerinde etkili olduğu yapılan araştırmalarla ortaya konulmuştur. Öğrencilerin herhangi bir derse ilişkin olarak farklı nedenlerle geliştirdiği tutumları o dersteki başarıları üzerinde belirleyici bir etkiye sahiptir. Bu çalışmada lise öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, gelir düzeyi, anne ve baba eğitim düzeyi, İngilizce öğrenmeye başlanılan sınıf düzeyi, anne ve babanın İngilizce düzeyleri değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada tarama modelleri içinde yer alan betimsel araştırma deseni kullanılmıştır.  Araştırmanın örneklem grubunu 2022-2023 eğitim yılı bahar döneminde Sivas ilindeki iki farklı lisede öğrenimlerini sürdüren 110 kadın, 112 erkek olmak üzere toplamda 212 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri Takkaç-Tulgar’ın (2018) geliştirdiği “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Ölçeğin iç tutarlığı .92 bu çalışmada ise .84 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, Kolmogorov-Smirnov normallik testi, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (Oneway ANOVA), Tukey analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgularda öğrencilerin puan ortalamalarının sınıf düzeyi ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği (p<.05), cinsiyet, gelir düzeyi, anne eğitim durumu, anne ve babanın İngilizce bilip bilmemesi, ebeveynlerin İngilizce dil seviyeleri, öğrencilerin İngilizce öğrenmeye başlama sınıf düzeyleri değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır (p>.05).