Journal of Yasar University, cilt.17, sa.67, ss.776-799, 2022 (Hakemli Dergi)
Öz: İşletmeler, satın alma arzusu oluşturmak için ürün ve hizmetlerini reklam yolu ile tüketicilere tanıtırlar.
Günümüzde teknolojinin gelişmesi işletmelere çok farklı reklam kanalı seçeneği sunmaktadır. İşletmeler için en
uygun reklam kanalı seçimi, çok sayıda ve çelişen kriterin dikkate alınmasını gerektiren bir karar problemidir.
Bu çalışmada Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin reklam verme davranışları, çok kriterli karar verme
yöntemlerinden Analytic Hierarchy Process (AHP), (The Decision Making Trial and Evaluation Laborotary
(DEMATEL) ve Multi Attribute Utility Theory (MAUT) yöntemleri ile Sivas örneğinde incelenmiştir. Çalışmada
AHP ve DEMATEL yöntemleri ile reklam verme davranışına etki eden kriterlerin önem ağırlıkları belirlenmiştir.
AHP ve DEMATEL yöntemleri ile belirlenen kriter önem ağırlıkları kullanılarak MAUT yöntemi ile bir firma
için reklam kanalı seçimi yapılmıştır. Çalışmada AHP ve DEMATEL yöntemlerinin MAUT yöntemi ile birlikte
reklam kanalı seçiminde uygulanabilir yöntemler olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Çok Kriterli Karar Verme, AHP, DEMATEL, MAUT, Reklam Verme Davranışları
JEL Sınıflandırması: C44, C61, M37
Abstract: Businesses promote their products and services to consumers through advertising in order to create a
desire to buy. Today, the development of technology offers businesses a wide range of advertising channel
options. Choosing the most suitable advertising channel for businesses is a decision problem that requires the
consideration of a large number of contradictory criteria. In this study, advertising behavior of SMEs in Sivas
was examined with Analytic Hierarchy Process(AHP), (The Decision Making Trial and Evaluation
Laborotary(DEMATEL) and Multi Attribute Utility Theory(MAUT) methods of the multi-criteria decision
making methods. In the study, the importance weights of the criteria affecting advertising behavior were
determined by AHP and DEMATEL methods. Advertising channel selection was made for a company using
MAUT method using criterion importance weights determined by AHP and DEMATEL methods. In the study,
AHP and DEMATEL methods were found to be applicable methods in the choice of advertising channels along
with the Maut method.
Keywords: Multi-Criteria Decision-Making, AHP, DEMATEL, MAUT, Advertising Behaviors
JEL Classification: C44, C61, M37