KOBİ’lerin Reklam Verme Davranışlarının Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Analizi: Sivas Örneği


Yılmaz A., Karakış E.

Journal of Yasar University, cilt.17, sa.67, ss.776-799, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 17 Sayı: 67
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.19168/jyasar.995098
  • Dergi Adı: Journal of Yasar University
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.776-799
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz: İşletmeler, satın alma arzusu oluşturmak için ürün ve hizmetlerini reklam yolu ile tüketicilere tanıtırlar. Günümüzde teknolojinin gelişmesi işletmelere çok farklı reklam kanalı seçeneği sunmaktadır. İşletmeler için en uygun reklam kanalı seçimi, çok sayıda ve çelişen kriterin dikkate alınmasını gerektiren bir karar problemidir. Bu çalışmada Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin reklam verme davranışları, çok kriterli karar verme yöntemlerinden Analytic Hierarchy Process (AHP), (The Decision Making Trial and Evaluation Laborotary (DEMATEL) ve Multi Attribute Utility Theory (MAUT) yöntemleri ile Sivas örneğinde incelenmiştir. Çalışmada AHP ve DEMATEL yöntemleri ile reklam verme davranışına etki eden kriterlerin önem ağırlıkları belirlenmiştir. AHP ve DEMATEL yöntemleri ile belirlenen kriter önem ağırlıkları kullanılarak MAUT yöntemi ile bir firma için reklam kanalı seçimi yapılmıştır. Çalışmada AHP ve DEMATEL yöntemlerinin MAUT yöntemi ile birlikte reklam kanalı seçiminde uygulanabilir yöntemler olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Çok Kriterli Karar Verme, AHP, DEMATEL, MAUT, Reklam Verme Davranışları JEL Sınıflandırması: C44, C61, M37

Abstract: Businesses promote their products and services to consumers through advertising in order to create a desire to buy. Today, the development of technology offers businesses a wide range of advertising channel options. Choosing the most suitable advertising channel for businesses is a decision problem that requires the consideration of a large number of contradictory criteria. In this study, advertising behavior of SMEs in Sivas was examined with Analytic Hierarchy Process(AHP), (The Decision Making Trial and Evaluation Laborotary(DEMATEL) and Multi Attribute Utility Theory(MAUT) methods of the multi-criteria decision making methods. In the study, the importance weights of the criteria affecting advertising behavior were determined by AHP and DEMATEL methods. Advertising channel selection was made for a company using MAUT method using criterion importance weights determined by AHP and DEMATEL methods. In the study, AHP and DEMATEL methods were found to be applicable methods in the choice of advertising channels along with the Maut method. Keywords: Multi-Criteria Decision-Making, AHP, DEMATEL, MAUT, Advertising Behaviors JEL Classification: C44, C61, M37