Oturuş Şeklinin Vücut Sağlığı ve Okuma Hızı Üzerindeki Etkisinin Hotelling T2 Yöntemi ile İncelenmesi


Bircan H., Polatgil M.

Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.20, sa.2, ss.731-744, 2016 (Hakemli Dergi)

Özet

: İnsanın doğal gereksinimlerinden biri olan oturma eylemi, kişide dinlenmeyi sağlamasının yanında fizyolojik olarak birçok sorunu da beraberinde getirmektedir. Bu konuda yapılan çalışmalar oturuş şeklinin neredeyse tüm fizyolojik yapıyı etkilediğini göstermektedir. Literatür incelendiği zaman oturuş şeklinin, eğitim-öğretimde öğrencilerin vücutları üzerindeki ve verimli okuma açısından önemini gösteren bir çalışma bulunamamıştır. Bu çalışma literatürdeki eksikliği tamamlamak amacı ile yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini bir mesleki ve teknik anadolu lisesindeki aynı sınıfta olan 28 kız öğrenci oluşturmaktadır. Bu 28 öğrenci ile 2 hafta aralıkla aynı sınıf ortamında ve aynı kitaplarla iki kez kitap okuma programı yapılmıştır. İlk programda öğrenciler rastgele oturarak kitap okumuştur ama ikincisinde öğrencilere düzgün oturmaları söylenmiştir ve her iki programda da nabız değerleri ve okudukları sayfa sayıları ölçülmüş ve nabız değerleri ile okudukları sayfa sayıları değişkenler olarak kullanılarak çok değişkenli istatistiksel bir teknik olan Bağımlı Gruplar Hotelling T2 tekniği ile iki program verileri karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırma sonucunda düzgün oturan öğrencilerin kan dolaşım ve nabızlarının daha düzenli olduğu ve daha fazla sayıda sayfa okuyabildiği görülmüştür. Çalışmanın örneklemi öğrencilerden oluştuğu için özellikle öğretmen ve öğrencilerin bu konuda bilgilendirilmesiyle eğitim-öğretim faaliyetlerinin daha etkili gerçekleştirilebileceği ve öğrencilerin bazı sağlık sorunlarından kurtulabileceği beklenilebilir.