Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.20, sa.2, ss.731-744, 2016 (Hakemli Dergi)
: İnsanın doğal gereksinimlerinden biri olan oturma eylemi, kişide dinlenmeyi sağlamasının yanında fizyolojik olarak birçok sorunu da beraberinde getirmektedir. Bu konuda yapılan çalışmalar oturuş şeklinin neredeyse tüm fizyolojik yapıyı etkilediğini göstermektedir. Literatür incelendiği zaman oturuş şeklinin, eğitim-öğretimde öğrencilerin
vücutları üzerindeki ve verimli okuma açısından önemini gösteren bir çalışma bulunamamıştır. Bu çalışma literatürdeki eksikliği tamamlamak amacı ile yapılmıştır. Çalışmanın
örneklemini bir mesleki ve teknik anadolu lisesindeki aynı sınıfta olan 28 kız öğrenci
oluşturmaktadır. Bu 28 öğrenci ile 2 hafta aralıkla aynı sınıf ortamında ve aynı kitaplarla
iki kez kitap okuma programı yapılmıştır. İlk programda öğrenciler rastgele oturarak
kitap okumuştur ama ikincisinde öğrencilere düzgün oturmaları söylenmiştir ve her iki
programda da nabız değerleri ve okudukları sayfa sayıları ölçülmüş ve nabız değerleri
ile okudukları sayfa sayıları değişkenler olarak kullanılarak çok değişkenli istatistiksel
bir teknik olan Bağımlı Gruplar Hotelling T2
tekniği ile iki program verileri karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırma sonucunda düzgün oturan öğrencilerin kan dolaşım ve
nabızlarının daha düzenli olduğu ve daha fazla sayıda sayfa okuyabildiği görülmüştür.
Çalışmanın örneklemi öğrencilerden oluştuğu için özellikle öğretmen ve öğrencilerin bu
konuda bilgilendirilmesiyle eğitim-öğretim faaliyetlerinin daha etkili gerçekleştirilebileceği ve öğrencilerin bazı sağlık sorunlarından kurtulabileceği beklenilebilir.