Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yapay Zekâ


Creative Commons License

Zabun E.

Etkinlik Örnekleriyle Eğitimde Yapay Zekâ Uygulamaları, Doç. Dr. Hamdi KARAKAŞ,Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Akif BİRCAN, Editör, Vizetek Yayıncılık, Ankara, ss.133-153, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: Vizetek Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.133-153
  • Editörler: Doç. Dr. Hamdi KARAKAŞ,Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Akif BİRCAN, Editör
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal Bilgiler eğitimi, öğrencileri geleceğe hazırlayan çok yönlü

bir disiplindir. Yapay zekâ (YZ) gibi yeni teknolojiler, öğrencilerin bu

değişimi daha iyi anlaması ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesi

için güçlü bir araç haline gelmiştir. YZ, öğrencilere daha kişisel ve

interaktif bir öğrenme deneyimi sunmaktadır. Örneğin, sanal gezilerle

soyut kavramların somutlaştırılması, veri analiz araçları ile öğrencilerin

eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi ve kişiselleştirilmiş öğrenme

sayesinde her öğrenciye özel materyaller sağlanabilmektedir. Böylece

öğrenciler, bilgiyi ezberlemek yerine, onu analiz etme ve problem çözme

yetkinliği kazanmaktadır. Ancak YZ’nin eğitimde kullanımı bazı riskleri

de beraberinde getirmektedir. Veri gizliliği ve algoritmik önyargılar en

önemli etik sorunlardır. Ayrıca, teknolojik araçlara erişimdeki eşitsizlikler

dijital uçurumu derinleştirebilme riski barındırmaktadır. Bu nedenle YZ’yi

kullanırken öğrenci verilerini korumak ve herkese eşit fırsatlar sunmak

büyük önem taşımaktadır. Öğretmenlerin rolü, YZ’nin yerini almak

değil, onu doğru şekilde yöneterek öğrencilere etik ve bilinçli kullanım

becerisi kazandırmaktır. Sonuç olarak, YZ sosyal bilgiler eğitimini daha

dinamik ve geleceğe yönelik bir yapıya kavuşturan güçlü bir araçtır. Milli

Eğitim Bakanlığı’nın yeni müfredatları da bu teknoloji entegrasyonunu

desteklemektedir. Bu teknolojiyi kullanarak öğrenciler, 21. yüzyıl becerilerini

(eleştirel düşünme, yaratıcılık) geliştirerek geleceğin dünyasına daha iyi

hazırlanabileceklerdir. Ancak bu dönüşüm, etik sorumluluklar ve eşit erişim

ilkeleri gözetilerek yapılmalıdır.

Social Studies education is a multifaceted discipline that prepares students for the future. New technologies such as artificial intelligence (AI) have become a powerful tool for students to better understand this change and develop critical thinking skills. AI offers students a more personalized and interactive learning experience. For example, abstract concepts can be made concrete through virtual tours, students' critical thinking skills can be developed with data analysis tools, and personalized learning can provide materials tailored to each student. Thus, students gain the ability to analyze information and solve problems instead of memorizing it. However, the use of AI in education also brings some risks. Data privacy and algorithmic bias are the most important ethical issues. In addition, inequalities in access to technological tools risk deepening the digital divide. Therefore, protecting student data and providing equal opportunities for everyone is of great importance when using AI. The role of teachers is not to replace AI, but to manage it correctly and equip students with ethical and conscious usage skills. As a result, AI is a powerful tool that makes social studies education more dynamic and future-oriented. The new curricula of the Ministry of National Education also support this technology integration. By using this technology, students will be able to better prepare for the world of the future by developing 21st-century skills (critical thinking, creativity). However, this transformation must be carried out while observing ethical responsibilities and the principles of equal access.