Etkinlik Örnekleriyle Eğitimde Yapay Zekâ Uygulamaları, Doç. Dr. Hamdi KARAKAŞ,Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Akif BİRCAN, Editör, Vizetek Yayıncılık, Ankara, ss.133-153, 2025
Sosyal Bilgiler eğitimi, öğrencileri geleceğe hazırlayan çok yönlü
bir disiplindir. Yapay zekâ (YZ) gibi yeni teknolojiler, öğrencilerin bu
değişimi daha iyi anlaması ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesi
için güçlü bir araç haline gelmiştir. YZ, öğrencilere daha kişisel ve
interaktif bir öğrenme deneyimi sunmaktadır. Örneğin, sanal gezilerle
soyut kavramların somutlaştırılması, veri analiz araçları ile öğrencilerin
eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi ve kişiselleştirilmiş öğrenme
sayesinde her öğrenciye özel materyaller sağlanabilmektedir. Böylece
öğrenciler, bilgiyi ezberlemek yerine, onu analiz etme ve problem çözme
yetkinliği kazanmaktadır. Ancak YZ’nin eğitimde kullanımı bazı riskleri
de beraberinde getirmektedir. Veri gizliliği ve algoritmik önyargılar en
önemli etik sorunlardır. Ayrıca, teknolojik araçlara erişimdeki eşitsizlikler
dijital uçurumu derinleştirebilme riski barındırmaktadır. Bu nedenle YZ’yi
kullanırken öğrenci verilerini korumak ve herkese eşit fırsatlar sunmak
büyük önem taşımaktadır. Öğretmenlerin rolü, YZ’nin yerini almak
değil, onu doğru şekilde yöneterek öğrencilere etik ve bilinçli kullanım
becerisi kazandırmaktır. Sonuç olarak, YZ sosyal bilgiler eğitimini daha
dinamik ve geleceğe yönelik bir yapıya kavuşturan güçlü bir araçtır. Milli
Eğitim Bakanlığı’nın yeni müfredatları da bu teknoloji entegrasyonunu
desteklemektedir. Bu teknolojiyi kullanarak öğrenciler, 21. yüzyıl becerilerini
(eleştirel düşünme, yaratıcılık) geliştirerek geleceğin dünyasına daha iyi
hazırlanabileceklerdir. Ancak bu dönüşüm, etik sorumluluklar ve eşit erişim
ilkeleri gözetilerek yapılmalıdır.
Social Studies education is a multifaceted discipline that prepares students for the future. New technologies such as artificial intelligence (AI) have become a powerful tool for students to better understand this change and develop critical thinking skills. AI offers students a more personalized and interactive learning experience. For example, abstract concepts can be made concrete through virtual tours, students' critical thinking skills can be developed with data analysis tools, and personalized learning can provide materials tailored to each student. Thus, students gain the ability to analyze information and solve problems instead of memorizing it. However, the use of AI in education also brings some risks. Data privacy and algorithmic bias are the most important ethical issues. In addition, inequalities in access to technological tools risk deepening the digital divide. Therefore, protecting student data and providing equal opportunities for everyone is of great importance when using AI. The role of teachers is not to replace AI, but to manage it correctly and equip students with ethical and conscious usage skills. As a result, AI is a powerful tool that makes social studies education more dynamic and future-oriented. The new curricula of the Ministry of National Education also support this technology integration. By using this technology, students will be able to better prepare for the world of the future by developing 21st-century skills (critical thinking, creativity). However, this transformation must be carried out while observing ethical responsibilities and the principles of equal access.