DİSLEKSİ TANILI ÖĞRENCİLERİN OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİNE YÖNELİK GERÇEKLEŞTİRİLEN ÖĞRETİM SÜRECİNDE PODCAST’LERİN KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ


Seçil Karamuklu E., Karakoç B.

ICER 1ST INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION RESEARCHES , Sivas, Türkiye, 17 - 19 Mayıs 2025, ss.406-418, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.406-418
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Disleksi, nörogelişimsel bir bozukluk olarak ifade edilen öğrenme güçlüğü türlerinden biridir. Disleksi tanısına sahip olan öğrencilerin çeşitli alanlarda akranlarına oranla güçlükler yaşadığı bilinmektedir. Bu güçlüklerden bir tanesi de okuduğunu anlama becerisidir. Disleksi tanılı öğrencilerin okuduğunu anlama becerisine yönelik çeşitli araştırmalar mevcuttur. Bununla birlikte disleksi tanılı öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerine yönelik Podcast kullanımına ilişkin alan yazında bir araştırmaya rastlanmadığı görülmüştür. Bu bağlamda bu araştırmanın gerçekleştirilmesine ihtiyaç duyulduğu ifade edilebilir. Bu araştırmada disleksi tanılı öğrencilerin okuduğunu anlama becerisi öğretim sürecinde Podcast’lerin kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerine yer verilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile tasarlanmıştır. Araştırma kapsamında sınıfında disleksi tanılı öğrenci bulunan 10 sınıf öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; sınıfında disleksi tanılı öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin disleksi tanısı olan öğrencilerine yönelik çeşitli uyarlama çalışmaları gerçekleştirdikleri ancak derslerinde özel olarak Podcast kullanmadıkları bununla birlikte çoğunlukla uyarlama çalışmalarında hazır içerikleri tercih ettiklerini ifade etmişlerdir. Sonuç olarak disleksi tanılı öğrenciler için gerçekleştirilebilecek uyarlama çalışmalarında Podcast kullanımının öğretmenler arasında yaygın olmadığını ancak öğretmenlerin önemli bir uyarlama yöntemi olduğunu ifade ettiklerini söylemek mümkündür. Ayrıca normal gelişim gösteren öğrencilere de podcastlerin kullanılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Öğrenme güçlüğü, Disleksi, Podcast, İçerik analizi