ICER 1ST INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION RESEARCHES , Sivas, Türkiye, 17 - 19 Mayıs 2025, ss.406-418, (Tam Metin Bildiri)
Disleksi,
nörogelişimsel bir bozukluk olarak ifade edilen öğrenme güçlüğü türlerinden
biridir. Disleksi tanısına sahip olan öğrencilerin çeşitli alanlarda
akranlarına oranla güçlükler yaşadığı bilinmektedir. Bu güçlüklerden bir tanesi
de okuduğunu anlama becerisidir. Disleksi tanılı öğrencilerin okuduğunu anlama
becerisine yönelik çeşitli araştırmalar mevcuttur. Bununla birlikte disleksi
tanılı öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerine yönelik Podcast kullanımına
ilişkin alan yazında bir araştırmaya rastlanmadığı görülmüştür. Bu bağlamda bu
araştırmanın gerçekleştirilmesine ihtiyaç duyulduğu ifade edilebilir. Bu
araştırmada disleksi tanılı öğrencilerin okuduğunu anlama becerisi öğretim
sürecinde Podcast’lerin kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerine yer
verilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile
tasarlanmıştır. Araştırma kapsamında sınıfında disleksi tanılı öğrenci bulunan
10 sınıf öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgular içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda; sınıfında disleksi tanılı öğrenci bulunan sınıf
öğretmenlerinin disleksi tanısı olan öğrencilerine yönelik çeşitli uyarlama
çalışmaları gerçekleştirdikleri ancak derslerinde özel olarak Podcast
kullanmadıkları bununla birlikte çoğunlukla uyarlama çalışmalarında hazır
içerikleri tercih ettiklerini ifade etmişlerdir. Sonuç olarak disleksi tanılı
öğrenciler için gerçekleştirilebilecek uyarlama çalışmalarında Podcast
kullanımının öğretmenler arasında yaygın olmadığını ancak öğretmenlerin önemli
bir uyarlama yöntemi olduğunu ifade ettiklerini söylemek mümkündür. Ayrıca
normal gelişim gösteren öğrencilere de podcastlerin kullanılması gerektiği
sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler:
Öğrenme güçlüğü, Disleksi, Podcast, İçerik analizi