TUJOM-Türk Pazarlama Dergisi, cilt.10, sa.1, ss.1-26, 2025 (Scopus)
Türkiye’de turizm endüstrisinin
sosyal, kültürel, politik ve ekonomik faktörler üzerinde birçok etkisi
bulunmaktadır. Bu etkiler, özellikle kırsal destinasyon bölgelerinde yaşayan
yerel halkın turizm farkındalığı ve turizm bilincine göre şekillenmektedir.
Destinasyon bölgelerinde bulunan yerel halkın turizm sektöründen ekonomik
kazanç elde etmesi, yaşadığı destinasyon alanın önemini kavraması ve koruma
bilincini geliştirmesi halkın turizm farkındalığına sahip olması ile yakından
ilgilidir. Bu çalışmada, Sivas’ın Divriği ilçesinde yaşayan yerel halkın turizm
farkındalığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yöntem olarak nitel
araştırma yöntemlerinden görüşme yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışma, Sivas ili
Divriği ilçesinde ikamet eden kişilerle yürütülmüştür. Yerel halkın “turizm”in
tanımına ve turizm algısına yönelik ifadeleri incelendiğinde katılımcıların
“turizm” kelimesinin tanımına ve “turizm algısına” dair düşüncelerini kapsayan
bulgulara rastlanmıştır. Yerel halkın Divriği özelinde sahip olduğu turizm
algısı ve turizm bilincine yönelik bulgular farklı kategorilerde
sınıflandırılmıştır. Bu kategoriler sayesinde yerel halk için Divriği’deki
turizmin önemi, Divriği’deki turistik konaklama imkanlarına yönelik görüşleri
ve yerel halkın turizm aracılığı ile gelir elde edebileceği ürünlere yönelik
görüş ve önerileri olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda katılımcıların
Divriği’ye ait yöresel ürünlere, önemli tarihi değerlere ve Divriği’nin
Sivas’ın diğer ilçelerinden farklı özellikleri olduğuna dair görüşlerini içeren
bulgulara da rastlanmıştır. Bu kategoriler kullanılarak yerel halk için
turizmin önemi ve turistik konaklama tesislerinin sorunlarına ilişkin görüş ve
tavsiyelere, ayrıca yerel halka ekonomik değer yaratacak turistik ürün ve
hizmetlere yönelik fikir ve önerilere de yer verilmiştir.
The tourism industry in Turkey
has many social, cultural, political, and economic effects. These effects are
shaped by the local people's tourism awareness and consciousness, especially in
rural destination regions. The financial gain of the local people in the
destination regions from the tourism sector, their understanding of the
importance of the destination area they live in and the development of
conservation awareness are closely related to the people having tourism
awareness. This study aimed to determine the tourism awareness of the local
people living in the Divriği district of Sivas. The interview approach, one of
the qualitative research methods, was used. The study was conducted with people
residing in the Divriği district of Sivas province. When the local people's
statements regarding the definition of "tourism" and their perception
of tourism were examined, findings covering the participants' thoughts on the
meaning of the words "tourism" and "perception of tourism"
were encountered. The findings regarding the tourism perception and awareness
of the local people in Divriği were classified into different categories. With
these categories, it was determined that the importance of tourism in Divriği
for the local people, the views on tourist accommodation opportunities in
Divriği, and the views and suggestions of the local people on products that can
generate income through tourism were found. At the same time, findings included
the participants' views on the local products of Divriği, important historical
values, and the different characteristics of Divriği from other districts of
Sivas. These categories included opinions and suggestions on the importance of
tourism for the local people and the problems of tourist accommodation
facilities, as well as ideas and suggestions on tourist products and services
that will create economic value for the local people.