Öğretim Elemanlarının Siber Bilgi Güvenliği Farkındalıkları İle Siber Zorbalık Eğilimlerinin Belirlenmesi


Düşmez A., ORHAN A., Orhan E.

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.26, sa.2, ss.603-639, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesinde görev alan öğretim elemanlarının siber bilgi güvenliği farkındalığı ve siber zorbalık hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Nitel verilerin elde edilmesinde üç farklı üniversitenin eğitim fakültelerinde görev yapan 27 öğretim elemanı yer almıştır. Veriler “Siber Zorbalık ve Bilgi Güvenliğine İlişkin Görüşme Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Nitel verilerin analizinde MAXQDA Pro2020 (20.4.0) programı kullanılmış olup veriler betimsel ve içerik analizi birlikte kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretim elemanlarına göre siber ortam ana temasının altında siber zorbalık ve siber bilgi güvenliği olmak üzere iki tema yer almaktadır. Siber zorbalık temasının altında yer alan kodlar; siber zorbalığa maruz kalma durumu, siber zorba davranışları, mağdur olma durumu, zorba olma durumu, çözüm önerileri, korunma yöntemleri, farkındalık, algılanma durumu kodlarından oluşurken; siber bilgi güvenliği teması altında yer alan kodlar ise, korunma yöntemleri, farkındalık ve kimlik hırsızlığı kodlarından oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre öğretim elemanlarının bilgi güvenliğine yönelik görüşleri incelendiğinde, teknik donanıma ve beceriye sahip olmasalar da bilgi güvenliğinin anlamı ve önemi konusunda farkındalık sahibi oldukları bulgulanmıştır. Siber zorbalığın günümüzde çok sık karşılaşılan rahatsız edici bir durum olduğu yönündeki görüşler öne çıkmaktadır. Öğretim elemanlarıyla yapılan görüşmeler neticesinde siber zorbalık kavramını siber alanda gerçekleştirilen zorbalık olarak tanımlayan görüş hakimdir.
The objective of this study is to ascertain the opinions of faculty members in the field of education regarding cyber information security awareness and the phenomenon of cyberbullying. Phenomenology design, an approach to qualitative research, was utilized in the study. A total of 27 instructors from the faculties of education at three different universities participated in the qualitative data collection process. The data were obtained through the implementation of the Interview Form on Cyberbullying and Information Security. The qualitative data was analyzed using both descriptive and content analysis with the MAXQDA Pro2020 (20.4.0) program. The following text is intended to provide a comprehensive overview of the subject matter. The findings indicate the presence of two overarching themes within the broader context of the cyber environment, namely cyberbullying and cyber information security. The following categories comprise the codes under the theme of cyberbullying: exposure to cyberbullying, cyberbully behaviors, victimization, perpetration, solution suggestions, protection methods, awareness, and perception status. The following categories comprise the codes under the theme of cyber information security: protection methods, awareness, and identity theft. The results of the research indicated that the lecturers' opinions on information security were found to be cognizant of the concept and significance of information security, despite a lack of technical equipment and skills. The prevailing perspective that cyberbullying is a pervasive phenomenon in contemporary society is given due consideration. The prevailing perspective regarding the concept of cyberbullying, as elucidated by the interviews with the lecturers, is that it constitutes bullying in cyberspace