Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, cilt.14, sa.6, ss.135-139, 2005 (Hakemli Dergi)
Özet
Araþtýrma Alibaba Saðlýk Ocaðý Bölgesi'ndeki üç
ilköðretim okulunda öðrenim gören öðrencilerinin
menstrüasyon ve perine hijyeni konusundaki
uygulamalarýný belirlemek amacýyla tanýmlayýcý
olarak yapýlmýþtýr. Araþtýrmanýn evrenini, üç okulda
öðrenim gören ve menstrüasyon olan 139 kýz
öðrenci oluþturmaktadýr. Evrenin tamamý araþtýrma
kapsamýna alýnmýþtýr. Öðrencilerin yaþlarý 9-17 yýl
arasýnda deðiþmektedir.
Veriler Nisan- Mayýs 2004 tarihleri arasýnda
araþtýrmacýlar tarafýndan geliþtirilen soru formu
aracýlýðý ile toplanmýþtýr. Veriler SPSS 10.0 yazýlým
programýnda veri tabaný oluþturularak
deðerlendirilmiþtir.
Anne ve babalarýnýn eðitim düzeyi çoðunlukla
ilkokul olup (sýrasýyla %43.9, %41.0), %74.1'inin
ailesi çekirdek tipte, %37.4'ünün saðlýk güvencesi
SSK dýr. Araþtýrma sonucunda; öðrencilerin
%15.1'inin menstrüasyon sýrasýnda banyo
yapmadýðý, %23.7'sinin tuvaletten sonra perine
bölgesini arkadan öne doðru temizlediði, %
15.1'inin yýkanabilen bez kullandýðý, yaklaþýk üçte
birinin (%28.0) pedini günde bir ya da iki kez
deðiþtirdiði, beþte birden fazlasýnýn (%22.3)
külotunu haftada bir kez deðiþtirdiði ve yalnýzca
%12.9'unun külotunu her gün deðiþtirdiði
belirlenmiþtir.
Bu sonuçlara göre, öðrencilerin perine ve
menstrüasyon hijyenine iliþkin uygulamalarýnýn
yetersiz olduðu ve bu durumun enfeksiyon
açýsýndan risk oluþturduðu söylenebilir.
Anahtar Sözcükler: Menstrüasyon hijyeni,
perine hijyeni, adölesan saðlýðý, üreme saðlýðý