IX. Mantık Koordinasyon Toplantısı ve İlahiyat Fakültelerinde Mantık Öğretimi Sempozyumu (Ulusal Sempozyum)


Creative Commons License

Kömürcü K. (Editör), Koyuncu A. (Editör)

T.C. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Yayınevi, Sivas, 2022

  • Yayın Türü: Kitap / Bildiri Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: T.C. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Mantık, bilgi edinme sürecinde müracaat edilmesi gereken bir alet ilmidir. Çünkü bu disiplin, bilimsel bilginin temellendirilmesini sağlar. Bir ders olarak mantık, insana açık seçik düşünmesini, düşündüklerini ve inandıklarını kesin ve net biçimde dile getirmesini, kısacası bir kimsenin doğru düşünüp kendisini doğru ifade etmesini amaçlar. Bu özelliği sebebiyle şüphesiz ki mantık dersi, öğretim faaliyetinin en önemli unsurlarından biridir. Mantık ilmi, İslâm kültür tarihi içerisinde medreselerin kuruluşundan itibaren kesintisiz olarak okutulmuştur. Günümüzde İlahiyat Fakültelerinin müfredatında da yer alan bu disiplinin nasıl öğretildiği önemli bir meseledir. Gerek soyut bir ders olması gerekse de müfredatın içerisinde destekleyici unsurların az olması sebebiyle mantık öğretimine dair bazı zorluklar söz konusudur. Bahsi geçen sıkıntıların ne şekilde aşılabileceğini ve bu ilimin daha etkin bir şekilde öğretiminin nasıl yapılabileceğini tartışmak amacıyla “İlahiyat Fakültelerinde Mantık Öğretimi Sempozyumu” düzenlenmiştir. Söz konusu faaliyet her yıl periyodik olarak düzenlenmeye çalışılan İlahiyat Fakülteleri Mantık Bilim Dalları Koordinasyon Toplantısı çerçevesinde, bir günü bilimsel toplantı, ikinci günü ise şehir gezisi olmak üzere 3-4 Haziran 2022 tarihlerinde Sivas’ta gerçekleştirilmiştir. Elinizdeki bu çalışma, İlahiyat Fakültelerinde Mantık Öğretimi Sempozyumunda sunulan bazı bildirilerden oluşmaktadır. Sempozyum bir açılış konuşması, değerlendirme ve müzakere oturumu ile birlikte beş oturumdan müteşekkildir. Sunulan bildiriler genel olarak geçmişteki yaklaşımlar da göz önüne alınarak başta mantığın ve mantık öğretiminin mahiyeti, kapsamı ve amacı olmak üzere; örneklere dayalı mantık anlatımı, sınavlar üzerinden mantık öğretimi, mantığın teşvik edilmesi, mantık tahsilinin tarihi gibi konular üzerinedir. Bunlara ilaveten konuyla dolaylı olarak bağlantısı olan bazı tebliğler de sunulmuştur.

Logic is a science of tools that should be applied in the process of acquiring knowledge. Because this discipline provides the foundation of scientific knowledge. As a lesson, logic aims to make people think clearly, express what they think and believe in a precise and clear way, in short, to think correctly and express oneself correctly. Due to this feature, the logic course is undoubtedly one of the most important elements of the teaching activity. The science of logic has been taught uninterruptedly since the establishment of madrasas in the history of Islamic culture. How this discipline is taught, which is also included in the curriculum of the Theology Faculties, is an important issue. There are some difficulties in teaching logic because it is an abstract course and there are few supporting elements in the curriculum. A "Symposium on Teaching Logic in Theology Faculties" was held in order to discuss how to overcome the aforementioned problems and how to teach this science more effectively. The said activity was held in Sivas on 3-4 June 2022, one day of which was a scientific meeting and the second day was a city tour, within the framework of the Faculty of Theology, Logic Branches Coordination Meeting, which is tried to be organized periodically every year. This study consists of some papers presented at the Symposium on Teaching Logic in Theology Faculties. The symposium consists of five sessions with a keynote, evaluation and discussion session. In the presented papers, considering the past approaches in general, especially the nature, scope and purpose of logic and logic teaching; It is on topics such as explanation of logic based on examples, teaching logic through exams, encouraging logic, history of logic education. In addition to these, some papers indirectly related to the subject were also presented.