Dağıtım Kanalları Planlaması, Vecihi YİĞİT,Rıfat TUZKAYA, Editör, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Erzurum, ss.1-17, 2017
İşletmeler açısından rekabetin giderek arttığı günümüzde, müşteri
ihtiyaçlarının ürün ve hizmet olarak istenilen yerde, istenilen zamanda ve istenilen
fiyatta karşılanması gerekmektedir. Bu sebepten dolayı, ürün ve hizmetlerin
müşterilere ulaştırılmasında etkin rol oynayan dağıtım kanalları büyük önem arz
etmektedir.Küreselleşmenin öneminin giderek arttığı günümüzde, ürünlerin ve
hizmetlerin üretildikleri yerler ile tüketildikleri yerler arasında kilometrelerce
farklar olabilmektedir. Yani dünyanın herhangi bir noktasındaki tüketici dünyanın
herhangi bir noktasında üretilen bir ürünü satın alabilmekte ve tüketebilmektedir.
Üreticiler ile tüketiciler arasında üretilen ile tüketilen ürün çeşitliliği arasında da
farklılıklar bulunmaktadır. Bu farklılıkların giderilmesi noktasında da dağıtım
kanalları unsurlarının bir bütünlük içinde çalışması gerekmektedir.
Dağıtım kanalları unsurlarının bir arada çalışmalarını sağlayacak en temel
unsur işbirliğidir. İş birliği; pazarlama akışındaki devamlılığın sağlanması, yüksek
kazancın elde edilebilmesi, fiziksel dağıtım maliyetlerinin azaltılabilmesi gibi
faydaların sağlanmasının ön koşuludur. Ancak bu işbirliğinin bozulması, kanal
üyelerinin fonksiyonlarının değişmesi, amaçların uyuşmaması çatışma ortamına
zemin hazırlamaktadır.
Dağıtım kanalları unsurlarının işlevselliğini yitirmesi ile amaçların
uyuşmazlığından kaynaklı diğer tarafı engelleme, zarar verici davranışların tümü
çatışma başlığı altında değerlendirilebilir. Aslında çatışmalar temelde insanların
kazançları ve zorlukları adaletli bir şekilde paylaşmamalarından
kaynaklanmaktadır. Çatışma halinin sonlandırılabilmesi ancak iyi bir çatışma
yönetimi anlayışı ile gerçekleştirilebilir. Bu yönetim anlayışının temelinde de işbirliği bulunmaktadır. İşbirliği, dağıtım kanallarındaki unsurlardan en az birinin
diğerini veya diğerlerini etkilemesiyle kontrol altına alması veya beraber hareket
etmeleri ile gerçekleşmektedir.
Bu bölümde dağıtım kanallarında meydan gelen çatışmalar ve yönetimi
konusundan bahsedilmiştir. Çatışma türleri, çatışma nedenleri, çatışma
davranışları ve çatışma sonuçları konularında bilgi verilmiştir.