Dağıtım Kanallarındaki Çatışmalar ve Yönetimi


Karadağ İ.

Dağıtım Kanalları Planlaması, Vecihi YİĞİT,Rıfat TUZKAYA, Editör, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Erzurum, ss.1-17, 2017

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2017
  • Yayınevi: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.1-17
  • Editörler: Vecihi YİĞİT,Rıfat TUZKAYA, Editör
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

İşletmeler açısından rekabetin giderek arttığı günümüzde, müşteri ihtiyaçlarının ürün ve hizmet olarak istenilen yerde, istenilen zamanda ve istenilen fiyatta karşılanması gerekmektedir. Bu sebepten dolayı, ürün ve hizmetlerin müşterilere ulaştırılmasında etkin rol oynayan dağıtım kanalları büyük önem arz etmektedir.Küreselleşmenin öneminin giderek arttığı günümüzde, ürünlerin ve hizmetlerin üretildikleri yerler ile tüketildikleri yerler arasında kilometrelerce farklar olabilmektedir. Yani dünyanın herhangi bir noktasındaki tüketici dünyanın herhangi bir noktasında üretilen bir ürünü satın alabilmekte ve tüketebilmektedir. Üreticiler ile tüketiciler arasında üretilen ile tüketilen ürün çeşitliliği arasında da farklılıklar bulunmaktadır. Bu farklılıkların giderilmesi noktasında da dağıtım kanalları unsurlarının bir bütünlük içinde çalışması gerekmektedir. Dağıtım kanalları unsurlarının bir arada çalışmalarını sağlayacak en temel unsur işbirliğidir. İş birliği; pazarlama akışındaki devamlılığın sağlanması, yüksek kazancın elde edilebilmesi, fiziksel dağıtım maliyetlerinin azaltılabilmesi gibi faydaların sağlanmasının ön koşuludur. Ancak bu işbirliğinin bozulması, kanal üyelerinin fonksiyonlarının değişmesi, amaçların uyuşmaması çatışma ortamına zemin hazırlamaktadır. Dağıtım kanalları unsurlarının işlevselliğini yitirmesi ile amaçların uyuşmazlığından kaynaklı diğer tarafı engelleme, zarar verici davranışların tümü çatışma başlığı altında değerlendirilebilir. Aslında çatışmalar temelde insanların kazançları ve zorlukları adaletli bir şekilde paylaşmamalarından kaynaklanmaktadır. Çatışma halinin sonlandırılabilmesi ancak iyi bir çatışma yönetimi anlayışı ile gerçekleştirilebilir. Bu yönetim anlayışının temelinde de işbirliği bulunmaktadır. İşbirliği, dağıtım kanallarındaki unsurlardan en az birinin diğerini veya diğerlerini etkilemesiyle kontrol altına alması veya beraber hareket etmeleri ile gerçekleşmektedir. Bu bölümde dağıtım kanallarında meydan gelen çatışmalar ve yönetimi konusundan bahsedilmiştir. Çatışma türleri, çatışma nedenleri, çatışma davranışları ve çatışma sonuçları konularında bilgi verilmiştir.