Mastektomi Olan Hastaların Öğrenim Gereksinimleri İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki


Creative Commons License

Orhan Ş., KOÇYİĞİT H., N.

Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, cilt.39, sa.2, ss.193-202, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Mastektomi olan hastalarının öğrenim gereksinimleri ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Yöntem: Kesitsel ve tanımlayıcı tipteki araştırma, 1 Ocak 2021 – 15 Mayıs 2022 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 118, örneklemini ise 98 hasta oluşturdu. Araştırma bir ilde mastektomi ameliyatı olan hastalar ile gerçekleştirilmiştir. Veriler hasta onamı alındıktan sonra Birey Tanıtım Formu, Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği ve Durumluluk Kaygı Envanteri ile toplandı. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Kolmogorov-Smirnov testi, Mann Whitney U Testi, Kruskall Wallis Testi ve Pearson Korelasyon Analizi, Games Howell testi kullanıldı. Bulgular: Araştırma kapsamına alınan mastektomi olan hastaların Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği puan ortalaması 205.10±17.37 olup ölçeğin en yüksek puan ortalaması Komplikasyonlar 37.09±4.92 alt boyutu olarak saptandı. Hastaların Durumsal Kaygı Ölçeği’nden ortalama 42.76±8.83 puan aldıkları belirlendi. Hastaların HÖGÖ ve alt boyutları ile DKÖ ortalama puanlar arasında İlaçlar alt boyutu negatif yönlü, çok zayıf ilişki bulunurken ve alt boyutlardan Yaşam Aktiviteleri, Tedavi ve Komplikasyonlar ve toplam Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği puanları arasında negatif yönlü, zayıf ilişki olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Hastaların mastektomi sonrasında orta düzeyde kaygıya sahip oldukları, öğrenim gereksinimlerinin yüksek olduğu ve kapsamlı taburculuk eğitimine gereksinim duydukları belirlendi. Yaş, cinsiyet, eğitim durumu gibi demografik verilerin hastaların bilgi gereksinimi ve kaygı düzeyini etkilemesi nedeni ile eğitim planlaması hastalara özel olarak tasarlanmalıdır. Hastaların öğrenim gereksinim ve kaygı düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olmadığı sonucuna ulaşıldı.
Objective: The aim of this study is to determine the relationship between the learning needs and anxiety levels of patients with mastectomy. Methods: The cross-sectional and descriptive study was conducted between 1 January 2021 and 15 May 2022. The population of the study consisted of 118 patients and the sample consisted of 98 patients. The research was carried out with patients who had mastectomy surgery in a city. The data were collected with the "Individual Identification Form", "Patient Learning Needs Scale (PLNS)" and "State Anxiety Inventory (SAS)" after obtaining patient consent. Descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov test, Mann Whitney U Test, Kruskall Wallis Test and Pearson Correlation Analysis, Games Howell test were used to evaluate the research data. Results: Results: The mean score of Patients' Patient Learning Needs Scale mean score was 205.10±17.37, and the highest mean score of the scale was determined as the complications sub- dimension (37.09±4.92 sub-dimension). It was determined that the patients scored an average of 42.76±8.83 on the Situational Anxiety Scale. Results: The mean score of the Patient Learning Needs Scale of the patients was 205.10±17.37, and the highest mean score of the scale was determined as the complications sub-dimension. It was determined that the patients scored an average of 42.76±8.83 on the Situational Anxiety Scale. While there was a negative and quite weak relationship between the patients' Patients' Patient Learning Needs Scale and its sub- dimensions and the mean scores of the SAS, there was a negative and weak relationship between the sub-dimensions Activities of Living, Treatment and Complications, and the total Patients' Patient Learning Needs Scale scale scores. Conclusion: It was determined that the patients had moderate anxiety after mastectomy, had high educational needs and needed extensive discharge education. Educational planning should be designed specifically for patients, since demographic data such as age, gender, and educational status affect the information needs and anxiety levels of the patients. It was concluded that there was no statistically significant difference between the education needs and anxiety levels of the patients.