SOSYAL MEDYA KULLANICILARININ NARSİSTLİK VE EMPATİKLİK DÜZEYLERİ: SİVAS İLİ ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Arslan S., TAYDAŞ O.

Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.11, sa.1, ss.157-175, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İletişim kavramı ile birlikte giderek genişleyen, teknolojinin dokunuşu ile de gündelik yaşamda her alana giren sosyal medya, bireylerin birbirleri ile daha kolay iletişim kurmalarına önemli etkilerde bulunmaktadır. Bu etkilerden en önemlileri; bireylerin daha hızlı iletişim kurmaları, sık ve sonsuz enformasyon paylaşabilmeleri ve mesafe gözetmeksizin ilişki sürdürebilmeleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca sosyal medya, kullanıcılarının içerik üretmelerine ve paylaşmalarına aracı olduğu için, bireyler bu üretimlerine karşı bir geri dönüş alabilmektedir. Bu durum da çalışmanın konusu olan narsisizm ve empati kavramlarının doğmasına sebebiyet vermektedir. Birey yaptığı paylaşımlar ve ürettiği içerikler ile kişisel özelliklerini yansıtabilmekte, aynı zamanda da yansıttığı bu özellikler ile bilişsel ve psikolojik bazı doyumlara ulaşabilmektedir. Narsisizm ve empati kavramları da ulaşılan bu doyum sonucu ortaya çıkmaktadır. Çalışma kapsamında bahsedilen tüm bu süreç incelenerek, sosyal medya kullanıcılarının narsistlik ve empatiklik düzeyleri uygulanan 400 anket ve yapılan nicel yöntem analizleri ile sonuçlandırılmıştır. Yapılan analizler sosyal medya kullanıcılarının, mecrayı kullanım süreleri, cinsiyetleri ve kullanım motivasyonlarından elde edilen verilerle yorumlanmıştır. Çalışmada katılımcıların cinsiyet, medeni durum ve gelir durumu gibi demografik özellikleri üzerine analizler yapılmıştır. Örneğin yapılan analizler sonucunda evli katılımcıların narsistik seviyelerinin daha yüksek olduğu ve yine evli olan kadın katılımcıların narsistik seviyelerinin evli erkeklere ve bekâr erkeklere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Social media, which expands with the concept of communication and joins in daily life in every area with the touch of technology, has important effects on individuals to communicate with each other more easily. The most important of these effects are; faster communication of individuals, sharing frequent and infinite knowledge and continuing relationships regardless of distance. Besides, because of social media is mediating its users to create and share contents, individuals can get a feedback to their productions. And this situation causes empathy and narcissism concepts which are the subjects of the study. Individuals can represent their personal characteristics with theirs posts and contents they created, and at the same time, they can reach some cognitive and psychological satisfactions with these features they represented. Empathy and narcissism concepts are emerging as a result of these satisfactions. All this process mentioned within the scope of the study was examined and narcissistic and empathic levels of social media users were concluded with 400 surveys and quantitative method analyzes. The analyzes were interpreted with the data which is acquired from the using period of the area, genders and using motivations of the social media users. In the study, analyzes were made on the demographic features of the participants such as gender, marital status and income status. For instance, as a result of analyzes made, it was concluded that the narcissistic levels of the married participants were higher and narcissistic levels of married female participants were higher than the married men and single men.