İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Pandemi Sürecine İlişkin Görüşlerinin Cinsiyet Faktörüne Göre İncelenmesi


Creative Commons License

ÖZYÜREK A., Gümüş H., KESER H.

International Journal of Disciplines In Economics and Administrative Sciences Studies (IDEAstudies), cilt.38, sa.38, ss.157-169, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada, Covid-19 pandemi sürecinin etkilerine ilişkin olarak ilkokul 3. ve 4.sınıf öğrencilerinin görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Öğrencilerin günlük yaşam, aile ve arkadaşlık ilişkileri, duygu durumu ve okula bakışında pandemi etkisinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı sorusuna cevap aranmıştır. Çalışma grubunu, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle kendilerine ulaşılabilen 230 kız ve 202 erkek olmak üzere 432 ilkokul öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, üçlü derecelendirmeli bir kontrol listesi, verilerin analizinde yüzde ve frekans dağılımı, cinsiyetler arası farkın belirlenmesinde ise ki kare analizinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak; öğrencilerin pandemi sürecinde günlük rutinlerinde değişiklikler olduğu genellikle daha geç yattıkları ve daha az hareket ettikleri, bilgisayar/internet kullanım oranlarının arttığı belirlenmiştir. Duygu durumu olarak kız öğrencilerin erkeklerden daha fazla kendilerini kötü hissettikleri, aileden birinin hastalanmasından veya hastalığa yakalanmaktan korktukları, pandeminin hiç bitemeyeceği konusunda endişeli oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin pandemi haberlerini takip ettikleri ve kafalarının karıştığı, evde kalmaktan genel olarak memnun oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin arkadaşlarıyla iletişimlerinin azaldığı fakat aile içi ilişkilerinin arttığı, erkeklerin interneti ders dışı kullanımları ve evde fazla hareketli olmalarının aileler için sorun oluşturduğu, öğrencilerin nasıl zaman geçireceklerini bilemedikleri, kızların daha çok hobileriyle ilgilenip aile işlerine yardımcı oldukları belirlenmiştir. Öğrenciler dersleri uzaktan takip etseler de okulda ders yapmayı özledikleri, derslerinden geri kalma ve başarısız olmaktan endişe ettikleri belirlenmiştir. Ailece temizlik ve sosyal mesafe gibi pandemi kurallarına uydukları belirlenmiştir. Pandemi süreci tüm bireylerin yaşamını etkilemiştir ve gelecek yıllarda benzer durumların yaşanacağından hareketle ilkokul öğrencilerinin evde zaman yönetimi, eğitim, sağlık ve sosyal ilişkiler konusunda desteklenmeleri gerekmektedir