International Journal of Disciplines In Economics and Administrative Sciences Studies (IDEAstudies), cilt.38, sa.38, ss.157-169, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, Covid-19 pandemi sürecinin etkilerine ilişkin olarak ilkokul 3. ve 4.sınıf öğrencilerinin
görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Öğrencilerin günlük yaşam, aile ve arkadaşlık ilişkileri, duygu durumu ve
okula bakışında pandemi etkisinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı sorusuna cevap aranmıştır. Çalışma
grubunu, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle kendilerine ulaşılabilen 230 kız ve 202 erkek olmak üzere 432
ilkokul öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, üçlü derecelendirmeli bir kontrol listesi, verilerin
analizinde yüzde ve frekans dağılımı, cinsiyetler arası farkın belirlenmesinde ise ki kare analizinden
yararlanılmıştır. Sonuç olarak; öğrencilerin pandemi sürecinde günlük rutinlerinde değişiklikler olduğu
genellikle daha geç yattıkları ve daha az hareket ettikleri, bilgisayar/internet kullanım oranlarının arttığı
belirlenmiştir. Duygu durumu olarak kız öğrencilerin erkeklerden daha fazla kendilerini kötü hissettikleri,
aileden birinin hastalanmasından veya hastalığa yakalanmaktan korktukları, pandeminin hiç bitemeyeceği
konusunda endişeli oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin pandemi haberlerini takip ettikleri ve kafalarının
karıştığı, evde kalmaktan genel olarak memnun oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin arkadaşlarıyla
iletişimlerinin azaldığı fakat aile içi ilişkilerinin arttığı, erkeklerin interneti ders dışı kullanımları ve evde fazla
hareketli olmalarının aileler için sorun oluşturduğu, öğrencilerin nasıl zaman geçireceklerini bilemedikleri,
kızların daha çok hobileriyle ilgilenip aile işlerine yardımcı oldukları belirlenmiştir. Öğrenciler dersleri uzaktan
takip etseler de okulda ders yapmayı özledikleri, derslerinden geri kalma ve başarısız olmaktan endişe ettikleri
belirlenmiştir. Ailece temizlik ve sosyal mesafe gibi pandemi kurallarına uydukları belirlenmiştir. Pandemi
süreci tüm bireylerin yaşamını etkilemiştir ve gelecek yıllarda benzer durumların yaşanacağından hareketle
ilkokul öğrencilerinin evde zaman yönetimi, eğitim, sağlık ve sosyal ilişkiler konusunda desteklenmeleri
gerekmektedir