Tıp Eğitimi Dünyası, cilt.20, sa.60, ss.28, 2021 (Hakemli Dergi)
Aralık 2019 tarihinde ortaya çıkan Covid-19 tip koronavirus hastalığı kısa zamanda tüm Dünyayı etkisi
altına alarak bir pandemiye dönüşmüştür. Bu süreçte pek çok ülkede okullar eğitime ara vermiş ve uzaktan
eğitime geçmiştir. Türkiye’de de 16 Mart 2020 tarihi itibariyle ilköğretim, ortaöğretim, lise ve
üniversitelerde eğitime ara verilmiştir. Uzaktan eğitim modeli özellikle beceri uygulama ağırlıklı
fakültelerde bir sorun oluşturmaktadır. Bu dönemde tıp eğitiminin nasıl yapılacağı literatürde çok tartışılan
bir konudur. Bu kararda ülkelerin kendi sağlık sistemi ihtiyaçlarına ve ülkedeki salgın durumuna göre
farklı uygulamalar yaptığı görülmektedir. Türkiye’de ise Yükseköğrenim Kurulu tıp eğitiminin ilk beş yılı
için uzaktan eğitimle devam etmesi kararı vermişken altıncı sene olan intörnlük sürecinde ki kararı
Üniversite Rektörlüklerine bırakmıştır. Ülkemizde pek çok Üniversite intörn eğitimine 2019-2020 eğitim
öğretim yılının bahar dönemini boyunca uzaktan eğitim ile devam etme kararı almıştır. Sivas Cumhuriyet
Üniversitesi Tıp Fakültesi bu dönemde intörnlerini sağlık hizmetine dahil eden az sayıda üniversiteden
biridir. Bu dönemde fakültemizin hizmet verdiği hastane koronavirus
hastası bakmıyor olması ve ilimizde koronavirus hastası sayılarının
yüksek olmaması bu kararı etkileyen en önemli unsurlardı.
Öğrencilere koruyucu ekipman hastane tarafından mümkün
olduğunca sağlanmış ve esnek mesai uygulaması ile hastanede
personel kalabalığı azaltılmıştır. Bu önlemlerle 2019-2020 Eğitim
yılında görev yapan intörn doktorlardan hastane kaynaklı Covid-19
olan öğrencimiz bulunmamaktadır. Ancak 2020-2021 eğitim dönemi
için şu anda tüm Türkiye’de hastalık dağılımı benzer şekildedir. Bu
süreçte verilecek karar tüm Türk Tıp Fakülteleri için ortak olmalıdır.
İntörnlük dönemi öğrencilikten hekimliğe geçiş basamağıdır.
Pandemi ile ilgi sürecin gidişatı belirsizliğini korumaktadır. İntörn hekimlerin bilgi ve becerilerini
geliştirebilme, pekiştirebilme ve özellikle pandemi sürecinde hekim olma, takıma liderlik edebilme, süreci
yönetebilme becerilerini kazanması için eğitimlerine yüz yüze olarak devam etmelidir.
Covid-19 disease, which emerged in December 2019, soon affected the whole world and turned into a
pandemic. Schools in many countries suspended education and started distance education. In Turkey, as
of March 16, 2020, elementary, secondary, high schools and college education has been suspended. The distance education model poses a problem,
especially in skill-based faculties. How to do
medical education is discussed in literature. It is
seen that countries make different applications
according to own health system needs and epidemic
situation. In Turkey, Council of Higher Education
decided to continue with distance education for five
years of medical education but for sixth year left the
decision to the University Rectorates. Many
universities have decided to continue internship
education with distance education during 2019-
2020 year. Sivas Cumhuriyet University Faculty of
Medicine is one of the few universities that included
their interns in health services. The most important
factors affecting this decision were the faculty
hospital did not care for coronavirus patients and
the number of coronavirus patients in city was not
high in this period. Protective equipment was
provided to the students by the hospital as much as
possible and the staff crowd in the hospital was
reduced with flexible working hours. With these
preventions, we don’t have students with hospitalborne Covid-19 among the interns who work in the
2019-2020 academic year. However, for the 2020-
2021 academic year, disease distribution is similar
in Turkey. The decision to be made should be
common to all Turkish Medical Faculties. The
internship period is transition step from being
student to physician. The way of the pandemic
process remains uncertain. The interns should
continue their training face-to-face in order to
develop knowledge and skills and especially during
the pandemic process to gain the skills of becoming
a physician, leading the team and managing the
process.