Diyanet İşleri Başkanlığı Personel Yeterlikleri Bağlamında İlahiyat Fakültesi Lisans Programlarının İşlevselliği


Creative Commons License

Kiriş H. M.

Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.42, sa.2, ss.47-76, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Özet
Türkiye’de din ile ilgili en üst düzeyde vazife icra eden Diyanet İşleri Başkanlığı (DİB)
ve ilahiyat fakültesinin birbiriyle sürekli işbirliği halinde bulunması kaçınılmazdır. 2017 yılı
sonu verilerine göre DİB personelinin % 64,4 oranında büyük bir kısmının ilahiyat lisans ve
ön lisans mezunu olması, bu ilişkiyi daha da güçlü hale getirmektedir.
Günümüzde birçok kurum, bünyesinde görev yapacak olan personelin istihdamı ve
daha yüksek bir performansla görevini yerine getirmesi amacıyla kurumda görev
yapacaklar için “personel yeterlikleri” belirlemektedir. DİB da toplumun ihtiyaç duyduğu
din hizmetlerinin daha etkin ve kaliteli bir biçimde sunulabilmesi amacıyla belirlediği
personel yeterliklerine 2014 yılında şimdiki mevcut şeklini vermiştir.
Mezunlarının önemli bir kısmı DİB’nda görev alan ilahiyat fakültesi, DİB’nın
belirlemiş olduğu bu yeterlikleri ne oranda dikkate almaktadır? Fakültenin programında bu
yeterliklere ne kadar yer verilmekte ve bu fakülteden mezun olanlar DİB personel
yeterlikleri konusunda ne derece yeterli olmaktadırlar? Bu çalışmanın amacı, DİB’nın,
bünyesinde çalışacak personel için belirlemiş olduğu yeterliklerin, ilahiyat fakültesi lisans
programlarından mezun olan/olacak öğrencilere fakültede kazandırılıp kazandırılmadığını,
şayet kazandırılıyorsa bunun ne düzeyde gerçekleştiğini ortaya koymaktır.
Anahtar Kelimeler: Diyanet İşleri Başkanlığı, Personel Yeterlikleri, İlahiyat Fakültesi,
Fakülte Programı, Yeterlik

Abstract
Many institutions today,for the purpose of employment staff to servein itself and
performing with high performance, for their duty at the institutiondetermines staff
competencies.
The Presidency of Religious Affairs,for the purpose of to be presented in a more
efficient and quality format religion services the community needshas determined staff
competencies in 2014.
The Faculty of Theology employed a big part of itsgraduates in Presidency of Religious
Affairs, how much do it consider these competencies that the Presidency of Religious Affairs
has determined? How much is given to these competencies in the faculty's curriculum and 
those who graduated from this faculty how they are adequately qualified in the staff

competencies of the department of Presidency of Religious Affairs?The purpose of this
study is to put forth how much the proficiency of the Presidency of Religious Affairs is
taught to the students of Faculty of Theology.
Keywords: Presidency of Religious Affairs, Staff Competence, Faculties of Teology, Faculty
Curriculum, Competence