Müziğin Yaratıcı Drama Atölyelerindeki Rolü ve Planlama Aşamalarında Etkin Kullanımı


Yapalı Y.

Yaratıcı Drama Dergisi, cilt.19, sa.1, ss.109-124, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 19 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.21612/yader.2024.005
  • Dergi Adı: Yaratıcı Drama Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.109-124
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz

Bu çalışma, müziğin yaratıcı drama atölyelerindeki rolünü; ısınma, canlandırma ve değerlendirme aşamalarında etkinliğini ve kullanım önerilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Müziğin yaratıcı drama üzerindeki etkilerinin farklı perspektiflerden değerlendirilmesi sağlanarak, bilgi zenginliği oluşturmak amacıyla İngilizce veya Türkçe yayımlanmış olan açık erişimli makaleler, bildiri metinleri ve kitaplardan yararlanılmıştır. Müziğin ısınma, canlandırma ve değerlendirme aşamalarında nasıl etkili bir şekilde kullanılabileceği, canlandırmaların amaçlarına, temalarına, sürelerine, katılımcıların ilgi düzeylerine ve becerilerine nasıl uygun hale getirilebileceği üzerinde durulmaktadır. Müziğin canlandırmaların atmosferini ve katılımcıların duygusal, bilişsel, devinişsel, psikomotor süreçlerini nasıl etkileyebileceğini ele almaktadır. Bu çalışmanın sonucunda, müziğin yaratıcı drama süreçlerindeki öneminin açıkça görüldüğü ve bu iki disiplinin bir araya gelerek öğrenme deneyimini daha zengin ve ilgi çekici hale getirdiği vurgulanmıştır. Drama liderlerine, müziği dramanın ısınma, canlandırma ve değerlendirme aşamalarında daha etkili bir şekilde nasıl kullanabileceklerine yönelik öneriler sunulmuştur.

Anahtar Sözcükler: Müzik, Yaratıcı drama, Dramanın aşamaları, Dramada müzik kullanımı, 

Abstract

The present study aims to determine the role of music in creative drama workshops, its effectiveness in the warm-up, enactment, and evaluation stages, and recommendations for its utilization. Document analysis method was employed in the study. Published open-access articles, proceedings, and books in English or Turkish were reviewed in order to create a wealth of information by evaluating the effects of music on creative drama from various perspectives. The study focuses on how music can be used effectively in the warm-up, enactment, and evaluation stages and how it can be adapted to the aims, themes, and duration of the enactments, as well as the interest levels and skills of the participants. It addresses the way music influences the atmosphere of the enactments and the emotional, cognitive, cognitive, kinesthetic, and psychomotor processes of the participants. The results of this study clearly demonstrated the importance of music in creative drama processes and emphasized that the combination of these two disciplines provides a richer and more engaging learning experience. Recommendations were offered to drama leaders on how to use music more effectively in the warm-up, enactment, and evaluation stages of drama.

Keywords: Music, Creative drama, Stages of drama, Use of music in drama.