Yaratıcı Drama Dergisi, cilt.19, sa.1, ss.109-124, 2024 (Hakemli Dergi)
Öz
Bu çalışma,
müziğin yaratıcı drama atölyelerindeki rolünü; ısınma, canlandırma ve
değerlendirme aşamalarında etkinliğini ve kullanım önerilerini belirlemeyi
amaçlamaktadır. Çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Müziğin yaratıcı drama üzerindeki etkilerinin
farklı perspektiflerden değerlendirilmesi sağlanarak, bilgi zenginliği
oluşturmak amacıyla İngilizce veya Türkçe yayımlanmış olan açık erişimli
makaleler, bildiri metinleri ve kitaplardan yararlanılmıştır. Müziğin ısınma, canlandırma ve değerlendirme
aşamalarında nasıl etkili bir şekilde kullanılabileceği, canlandırmaların
amaçlarına, temalarına, sürelerine, katılımcıların ilgi düzeylerine ve
becerilerine nasıl uygun hale getirilebileceği üzerinde durulmaktadır. Müziğin
canlandırmaların atmosferini ve katılımcıların duygusal, bilişsel, devinişsel, psikomotor
süreçlerini nasıl etkileyebileceğini ele almaktadır. Bu
çalışmanın sonucunda, müziğin yaratıcı drama süreçlerindeki öneminin açıkça
görüldüğü ve bu iki disiplinin bir araya gelerek öğrenme deneyimini daha zengin
ve ilgi çekici hale getirdiği vurgulanmıştır. Drama liderlerine, müziği
dramanın ısınma, canlandırma ve değerlendirme aşamalarında daha etkili bir
şekilde nasıl kullanabileceklerine yönelik öneriler sunulmuştur.
Anahtar
Sözcükler: Müzik, Yaratıcı drama, Dramanın aşamaları, Dramada
müzik kullanımı,
Abstract
The
present study aims to determine the role of music in creative drama workshops,
its effectiveness in the warm-up, enactment, and evaluation stages, and
recommendations for its utilization. Document analysis method was employed in
the study. Published open-access articles, proceedings, and books in English or
Turkish were reviewed in order to create a wealth of information by evaluating
the effects of music on creative drama from various perspectives. The study
focuses on how music can be used effectively in the warm-up, enactment, and
evaluation stages and how it can be adapted to the aims, themes, and duration
of the enactments, as well as the interest levels and skills of the
participants. It addresses the way music influences the atmosphere of the enactments
and the emotional, cognitive, cognitive, kinesthetic, and psychomotor processes
of the participants. The results of this study
clearly demonstrated the importance of music in creative drama processes and
emphasized that the combination of these two disciplines provides a richer and
more engaging learning experience. Recommendations were offered to drama
leaders on how to use music more effectively in the warm-up, enactment, and
evaluation stages of drama.
Keywords: Music,
Creative drama, Stages of drama, Use of music in drama.