5th International Symposium On Environment and Morals, İstanbul, Türkiye, 24 - 25 Eylül 2020, ss.1-11
Küresel ısınmanın
en önemli etkisi tartışılmaz olarak iklim sisteminde meydana getirdiği
değişikliklerdir. Sera gazları olarak ifade edilen ve küresel ısınmaya sebep
olan gazların başında CO2 gelmektedir. Her geçen gün bu emisyon
türünün atmosferdeki birikim miktarı artmakta ve hissedilir olarak küresel
çevre sorunlarının oluşmasına neden olmaktadır. Küresel ısınmaya sebep olan
gazların sınırlandırılması ve belirli seviyelerde tutulması tüm insanların
sorumluluğunda ve yükümlülüğündedir. Bu amaçla, küresel olarak alınacak
tedbirlerin belirlenmesi ve emisyonların azaltılması çeşitli sözleşmeler ve
antlaşmalarla sağlanmaya çalışılmaktadır. Kyoto Protokolü ile taraf ülkeler
için ülkelerin karbon salınımlarını hesaplamaları, azaltmaları ve salınım
kotaları getirilmiştir. CO2 kotaların taraf olan ülkeler tarafından
aşılmamaları için kendi karbon ayak izlerinin hesaplanması ve bununla ilgili
envanterin oluşturulması zorunluluktur. Çeşitli hesaplama metodolojisi
kullanarak ülkeler CO2 miktarlarını hesaplayabilmektedirler.
Ülkelerarası İklim Değişikliği Paneli (IPCC) tarafından geliştirilmiş olan,
Tier 1, 2 ve 3 metodolojisi kullanılarak CO2 miktarları sektörel olarak
hesaplanabilmektedir. Yapılan bu çalışmada, Tier 1 yaklaşımı kullanılarak
Kayseri İlinde ulaşımda kullanılan yakıt tüketim verileri ile son üç yıla ait
CO2, CH4 ve N2O gazları için karbon ayak izi
hesaplanmıştır. Bu hesaplama da karbon ayak izinin 2016, 2017 ve 2018
yıllarında artarak sırayla 1726,4 Gg, 1710,58 Gg ve 1585,87 Gg CO2 kadar arttığı hesaplanmıştır.