JOURNAL OF TURKISH STUDIES, cilt.15, sa.7, ss.3151-3166, 2020 (Hakemli Dergi)
İnsan hakları eğitimi, sosyal bilgiler öğretim programlarında yoğun bir şekilde ele alınmaya başlanmıştır. Demokratik standartların yükseltilmesinde ve bilinçli yurttaşın inşasında insan hakları eğitiminin önemi büyüktür. Ancak öğrencilerimizin insan haklarına karşı tutumlarının yeterince pozitif olup olmadığı soru konusudur. Bu bağlamda çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin insan haklarına yönelik tutumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Sivas il merkezinde bulunan dört ortaokul kurumunda öğrenim görmekte olan 690 öğrenci oluşturmaktadır. Ortaokul öğrencilerinin insan haklarına yönelik tutumlarını inceleyen bu araştırmada veriler Ercan vd. (2015) tarafından geliştirilen 21 maddelik “İnsan Hakları Tutum Ölçeği” ve kişisel bilgi formu uygulanarak toplanmıştır. Veri toplama araçlarının uygulanmasından sonra elde edilen veriler SPSS Statistic 18 paket programı kullanılarak bilgisayar ortamında istatistiksel işleme tabi tutulmuş; verilerin frekans ve yüzde değerleri hesaplanmış, değişkenlerin durumuna göre aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Tukey HSD testleri yapılmıştır. Yapılan analizlerle öğrencilerin insan haklarına yönelik tutumları farklı değişkenler açısından değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; ortaokul öğrencilerinin insan haklarına yönelik tutumlarında cinsiyet, öğrencilerin kitap okuma sıklığı, günlük internete girme sıklığı, en sevdikleri ders ve sosyal bilgiler öğretmeninin cinsiyeti değişkenine göre farklılıklar gösterirken; aile aylık geliri değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, İnsan Hakları, İnsan Hakları Eğitimi, Öğrenci, Tutum.