Covid-19 salgını sürecinde özel gereksinimli çocuğu olan annelerin yaşadıkları güçlüklerin ve duygu durumlarının incelenmesi


Creative Commons License

Koçbeker Eid B. N., Seçil Karamuklu E.

Milli Eğitim Dergisi, cilt.51, sa.233, ss.419-442, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 51 Sayı: 233
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.37669/milliegitim.787866
  • Dergi Adı: Milli Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.419-442
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tüm dünya ile birlikte ülkemizde de görülmeye başlayan Covid-19 salgını sürecinde korunmaya en çok ihtiyaç duyan kesim şüphesiz ki özel gereksinimli çocuklardır. Özel gereksinimli çocuklarının bakım ve gelişiminden sorumlu olan annelere ise bu süreç boyunca oldukça büyük bir sorumluluk düşmektedir. Dolayısıyla bu araştırma özel gereksinimli çocuğu olan annelerin Covid-19 salgını sürecinde yaşadıkları güçlükler ve duygu durumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2019-2020 eğitim- öğretim yılında Sivas iline bağlı bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden özel gereksinimli çocukları olan 30 anne ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum incelemesi modelinde yapılmıştır. Bu araştırmada veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen ‘Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu’ ile elde edilmiştir. Geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu uzman görüşü alınarak tekrar yapılandırılmış ardından pilot uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırma için toplanan veriler ‘İçerik Analizi Tekniği’ ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre; Covid-19 salgını nedeniyle özel gereksinimli çocuğu olan annelerin genelinin duygu durumlarında çeşitli değişiklikler olduğu ayrıca çocuklarının eğitimlerinin aksamasından dolayı kaygı taşıdıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.

Keywords: Covid-19 pandemisi, özel gereksinimli çocuklar, nitel araştırma, durum incelemesi