Kaplama/Temel Rijitlik Oranına Bağlı Olarak Eksponansiyel Derecelendirilmiş Üst Yapıların Yorulma Ömrünün İncelenmesi


Bostancıoğlu M.

8. ULUSAL ASFALT SEMPOZYUMU VE SERGİSİ, Ankara, Türkiye, 8 - 09 Aralık 2021, ss.119-131

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.119-131
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Geleneksel AASHTO-93 üstyapı tasarım yönteminde üstyapı tabakaları fiziksel ve mekanik özellikleri birbirlerinden farklı kaplama, temel ve alttemel tabakaları şeklinde sıralanmaktadır.Bitümlü bağlayıcı içeren tabakalar ise aşınma, binder ve bitümlü temel olarak inşa edilmektedir. Karayolu üstyapılarının mekanistik-ampirik tasarımında, yorulma bozulmasına bağlı olarak yol ömrü hesabında dikkate alınan en önemli mekanik tepki değeri kaplama-temel ara kesitinde meydana gelen yatay çekme birim şekil değiştirmeleridir. Bu çalışmada Karayolları Genel Müdürlüğü Esnek Üstyapılar Projelendirme Rehberinde önerilen geleneksel bitümlü kaplama tabakası sıralanışı yerine eksponansiyel bir fonksiyona göre derecelendirilmiş tabakalar ile üstyapı mekanik analizi yapılmış ve önerilen derecelendirilmiş tabakalanmanın farklı kaplama/temel rijitlik oranları (E1/E2) için duyarlılık analizleri üzerinde çalışılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar eksponansiyel derecelendirme işleminin yol ömrünü artırdığını ve bu artışın E1/E2 oran değişimine duyarlı olduğunu göstermektedir.