Ortaokul Öğrencilerinin Vatanseverlik Değerine İlişkin Tutumlarınınİncelenmesi


Fındık K., Ercan R.

International JOURNAL OF SOCIAL, HUMANITIES AND ADMINISTRATIVE SCIENCES (JOSHAS) Dergisi, cilt.9, sa.67, ss.3282-3288, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Vatanseverlik, toplumun değerleriyle barışık olma durumudur. Ülkesi ve milletinin mutluluğu için

fedakârlık yapmak, ülkesinin kurum ve kuruluşlarını korumak ve geliştirmektir. Vatanseverlik

değeri, ortaokulların her sınıf düzeyinde sosyal bilgiler dersinde işlenmektedir. Bu bakımdan

vatanseverlik değerinin kazandırılmasında sosyal bilgiler dersinin önemi büyüktür. Bu çalışmanın

amacı, ortaokul öğrencilerinin vatanseverlik değerine ilişkin tutumlarını betimlemektir. Ancak

ülkemizin farklı coğrafi bölgelerinde vatanseverlik değerine ilişkin kazanımlar ve tutumlar arasında

farklılaşma olup olmadığı merak konusudur. Bu amaçla ülkemizin farklı coğrafi bölgelerinden

rastgele örnekleme yöntemiyle 1200 ortaokul öğrencisine “Vatanseverlik Tutum Ölçeği”

uygulanmıştır. Veriler coğrafi bölge, sınıf grupları ve cinsiyet değişkenine göre SPSS 18 Statistic

paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda vatanseverlik tutumlarının cinsiyete,

coğrafi bölgelere ve sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı saptanmıştır. Bu

sonuçlar ulusal bütünleşme açısından işlevseldir. Aynı zamanda sosyal bilgiler dersinde işlenen

vatanseverlik eğitiminin başarısı açısından da olumlu bulunmuştur.