International JOURNAL OF SOCIAL, HUMANITIES AND ADMINISTRATIVE SCIENCES (JOSHAS) Dergisi, cilt.9, sa.67, ss.3282-3288, 2023 (Hakemli Dergi)
Vatanseverlik, toplumun değerleriyle barışık olma durumudur. Ülkesi ve milletinin mutluluğu için
fedakârlık yapmak, ülkesinin kurum ve kuruluşlarını korumak ve geliştirmektir. Vatanseverlik
değeri, ortaokulların her sınıf düzeyinde sosyal bilgiler dersinde işlenmektedir. Bu bakımdan
vatanseverlik değerinin kazandırılmasında sosyal bilgiler dersinin önemi büyüktür. Bu çalışmanın
amacı, ortaokul öğrencilerinin vatanseverlik değerine ilişkin tutumlarını betimlemektir. Ancak
ülkemizin farklı coğrafi bölgelerinde vatanseverlik değerine ilişkin kazanımlar ve tutumlar arasında
farklılaşma olup olmadığı merak konusudur. Bu amaçla ülkemizin farklı coğrafi bölgelerinden
rastgele örnekleme yöntemiyle 1200 ortaokul öğrencisine “Vatanseverlik Tutum Ölçeği”
uygulanmıştır. Veriler coğrafi bölge, sınıf grupları ve cinsiyet değişkenine göre SPSS 18 Statistic
paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda vatanseverlik tutumlarının cinsiyete,
coğrafi bölgelere ve sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı saptanmıştır. Bu
sonuçlar ulusal bütünleşme açısından işlevseldir. Aynı zamanda sosyal bilgiler dersinde işlenen
vatanseverlik eğitiminin başarısı açısından da olumlu bulunmuştur.