ULUSLARARASI MULTİDİSİPLİNER BİLİMSEL ARAŞTIRMA KONGRESİ, Sivas, Türkiye, 4 - 06 Temmuz 2025, ss.337-348, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışma, yapay zekâ (YZ) temelli geri bildirim sistemlerinin iki dilli öğrencilerin yazılı ifade veöğrenmeye katılım süreçleri üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, 2019–2025yılları arasında Web of Science veri tabanında yayımlanmış, nitel, nicel ve karma yöntemle yürütülençalışmaları sistematik biçimde analiz eden bir doküman analizi yöntemi benimsemektedir. Çalışmayadâhil edilen araştırmaların, yapay zekâ destekli geri bildirim araçlarının (örneğin, otomatik yazmadeğerlendirme sistemleri, gerçek zamanlı düzeltme motorları, yapay zekâ temelli dil öğrenmeplatformları) iki dilli ya da çok dilli öğrenme bağlamlarında kullanımına odaklanması temel ölçüt olarakbelirlenmiştir. Analiz sonucunda üç ana tematik alan ortaya çıkmıştır: (1) Öğrenci özerkliği vemotivasyonunu içeren pedagojik etki; (2) Sözdizimsel karmaşıklık ve revizyon farkındalığına dair dilselgelişim; (3) Disiplinlerarası yazma normlarına ve akademik beklentilere uyumu içeren sosyo-akademikbütünleşme. Bulgular, YZ temelli geri bildirim sistemlerinin iki dilli öğrenciler için kişiselleştirilmiş veölçeklenebilir öğrenme desteği sunduğunu; ancak kültürel ve bağlamsal faktörleri çoğu zaman göz ardıettiğini göstermektedir. Öğretmen aracılığı ve öğrencilerin geri bildirimi yorumlama süreçleri, buteknolojilerin pedagojik potansiyelini gerçekleştirmede kritik bir rol oynamaktadır. Çalışma, kültürelaçıdan duyarlı yapay zekâ geri bildirim sistemlerinin tasarlanmasına ihtiyaç olduğunu vurgulamakta veçok dilli öğrenme ortamlarına bu sistemlerin bütüncül biçimde entegre edilmesine yönelik önerilersunmaktadır. Bu araştırma, eğitim teknolojisi, dil öğrenimi ve küresel eğitimde eşitlik kesişimindeönemli bir katkı sunmaktadır.