Journal of International Social Research, cilt.12, sa.63, ss.789-796, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin politik becerilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
2016-2017 eğitim öğretim yılında, Tokat il merkezinde görev yapan 50 Erkek ve 19 bayan olmak üzere toplam 69 sosyal bilgiler öğretmeni yer
almıştır. Çalışmada betimsel model tarama çalışması yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak Ferris, Treadway vd. (2005) tarafından geliştirilen ve
Özdemir ve Gören (2015) tarafından Türkçe formunun uygunluk çalışması yapılan “Politik Beceri Envanteri (PBE)” kullanılmıştır. Toplanan veriler
SPSS programı ile çözümlenmiştir. Politik becerilerin demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemeye yönelik iki gruplu
karşılaştırmalar için Bağımsız t testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılması için One-WayAnova testi uygulanmıştır.Araştırma sonucunda bayan ve
erkek öğretmenlerin politik becerileri arasında anlamlı bir fark olmadığı, hem bayan hem de erkek öğretmenlerin politik beceri düzeylerinin yüksek
olduğu, yaş ve hizmet sürelerine göre ise politik beceri düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin lisans
mezuniyet alanlarına göre politik becerileri karşılaştırıldığında, gruplar arasında anlamlı bir fark olmadığı, bunun yanında sosyal bilgiler
öğretmenliği mezunu ya da diğer alanlardan sosyal bilgiler öğretmeni tüm öğretmenlerin politik beceri düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir.
Mezuniyet derecelerine göre öğretmenlerin politik becerilerini karşılaştırıldığında ise “Sosyal Zekâ” boyutunda lisans mezunları lehine anlamlı bir
fark bulunurken diğer alt boyutlar ile genel politik beceri düzeyleri arasında ise anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Politik Beceri, Sosyal Bilgiler, Öğretmen, Politik Davranış.
In this research, the study of social studies teachers’ political skills is aimed. The research’s working group was consisted of 19 woman
and 50 man, totally 69 teachers who study in Tokat city center secondary schools, in 2016-2017 educational year. Descriptive survey model was used
in study. The data were collected by Özdemir and Gören (2015), developed by Ferris, Treadway et al. (2005), using the "Political Skill Inventory
(PBE)" in which the conformity study of the Turkish form was made. Datas were analized by independent t test and One-WayAnova test with the
use of SPSS programme. As a result of the study, it was determined that there was no significant difference between the political skills of female and
male teachers, both male and female teachers have high levels of political skills, and there is no significant difference between age and duration of
service according to their political skill levels. Comparing the political skills of teachers according to undergraduate graduation areas, there was no
significant difference between the groups. It has been determined that all teachers have a high level of political skill. When the political skills of
teachers were compared according to their graduation degrees, there was a meaningful difference in the unda “Social Intelligence” ine dimension in
favor of undergraduate graduates, while there was no significant difference between the other sub-dimensions and general political skill levels.
Keywords: Political Skills, Social Studies, Teacher, Political Behaviour.