1998'den Günümüze Lisans Programlarında Okul Öncesi ve İlkokul Kademesine Yönelik Müzik Derslerinin Durumu


Creative Commons License

Yapalı Y., Çakır İlhan A.

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, sa.41, ss.732-744, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden birikimli durum çalışması yaklaşımı kullanılarak yapılmıştır. Eğitim fakültelerindeki okul öncesi, sınıf ve müzik öğretmenliği bölümleri ile sağlık bilimleri fakültelerindeki çocuk gelişimi bölümleri için hazırlanan lisans programlarında yer alan okul öncesi ve ilkokul düzeyindeki müzik derslerinin durumunu incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, YÖK’ün 1998, 2007 ve 2018 tarihlerinde öğretmenlik programlarındaki müzik dersleri ile Türkiye'deki çocuk gelişimi lisans programlarının müzik derslerinin program içerisindeki dağılımı betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Teorik, uygulama, ders süresi, ders sayısı ve kredi sayıları belirlenmiştir. Genel olarak, program güncellemelerinde müzik derslerinin ders sayısı ve süresinin azaldığı, uygulama kısmının ise tamamen kaldırıldığı görülmektedir. Okul öncesi öğretmenliği bölümünde “Erken Çocuklukta Müzik Eğitimi”, sınıf öğretmenliği bölümünde ise “Müzik Öğretimi” isimli sadece teorik bilgilerin verildiği 3 saatlik bir derse dönüştüğü görülmektedir. Müzik öğretmenliği bölümünde ise diğer bölümlerde olduğu gibi değişen her programla birlikte derslerin sayı ve saat olarak azaldığı görülmektedir. Sağlık bilimleri fakültelerinin çocuk gelişimi lisans bölümlerinde ise “Çocukluk Döneminde Müzik”, “Çocuk ve Müzik”, “Müzik I-II” ve “Orff Eğitimi” isimli çoğunlukla seçmeli müzik derslerinin bulunduğu görülmüştür. Sonuç itibariyle YÖK’ ün 30 Mayıs 2018 yayımlamış olduğu müzik, sınıf ve okul öncesi öğretmenliği programları ve çocuk gelişimi bölümlerinin ders programlarının EÇME için gerekli olan yeterlikleri kazandırabilecek yeterlikte olmadığı düşünülmektedir. 

This study adopts the cumulative case study approach as a qualitative research method. It aims to examine the status of music courses at the preschool and primary school levels in the undergraduate programs designed for education faculties specializing in preschool, classroom, and music teaching, as well as for the child development departments within health sciences faculties. In pursuit of this goal, the distribution of music courses in teacher training programs by the Higher Education Council (YÖK) in 1998, 2007, and 2018, along with the music courses in child development undergraduate programs in Turkey, is analyzed using a descriptive analysis method. Theoretical and practical components, course duration, number of courses, and credit hours are identified. Generally, it is observed that there is a decrease in the number and duration of music courses in program updates, with the elimination of the practical component altogether. Specifically, in the preschool teaching department, the course titled "Early Childhood Music Education" has been transformed into a 3-hour theoretical course. Similarly, in the classroom teaching department, the course has been reduced to a 3-hour theoretical class called "Music Teaching." In the music teaching department, as with other departments, it is evident that with each program change, the number and hours of courses have decreased. In the child development departments of health sciences faculties, elective music courses such as "Music in Childhood," "Child and Music," "Music I-II," and "Orff Education" are predominantly offered. In conclusion, it is considered that the teacher training programs and child development department programs in music, classroom, and preschool teaching published by YÖK on May 30, 2018, do not provide sufficient competence to impart the required qualifications for Early Childhood Music Education (ECME).