RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, sa.41, ss.732-744, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden birikimli durum çalışması yaklaşımı kullanılarak
yapılmıştır. Eğitim fakültelerindeki okul öncesi, sınıf ve müzik öğretmenliği bölümleri ile sağlık
bilimleri fakültelerindeki çocuk gelişimi bölümleri için hazırlanan lisans programlarında yer alan
okul öncesi ve ilkokul düzeyindeki müzik derslerinin durumunu incelemeyi amaçlamaktadır. Bu
amaç doğrultusunda, YÖK’ün 1998, 2007 ve 2018 tarihlerinde öğretmenlik programlarındaki müzik
dersleri ile Türkiye'deki çocuk gelişimi lisans programlarının müzik derslerinin program içerisindeki
dağılımı betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Teorik, uygulama, ders süresi, ders sayısı ve kredi
sayıları belirlenmiştir. Genel olarak, program güncellemelerinde müzik derslerinin ders sayısı ve
süresinin azaldığı, uygulama kısmının ise tamamen kaldırıldığı görülmektedir. Okul öncesi
öğretmenliği bölümünde “Erken Çocuklukta Müzik Eğitimi”, sınıf öğretmenliği bölümünde ise
“Müzik Öğretimi” isimli sadece teorik bilgilerin verildiği 3 saatlik bir derse dönüştüğü görülmektedir.
Müzik öğretmenliği bölümünde ise diğer bölümlerde olduğu gibi değişen her programla birlikte
derslerin sayı ve saat olarak azaldığı görülmektedir. Sağlık bilimleri fakültelerinin çocuk gelişimi
lisans bölümlerinde ise “Çocukluk Döneminde Müzik”, “Çocuk ve Müzik”, “Müzik I-II” ve “Orff
Eğitimi” isimli çoğunlukla seçmeli müzik derslerinin bulunduğu görülmüştür. Sonuç itibariyle YÖK’
ün 30 Mayıs 2018 yayımlamış olduğu müzik, sınıf ve okul öncesi öğretmenliği programları ve çocuk
gelişimi bölümlerinin ders programlarının EÇME için gerekli olan yeterlikleri kazandırabilecek
yeterlikte olmadığı düşünülmektedir.
This study adopts the cumulative case study approach as a qualitative research method. It aims to
examine the status of music courses at the preschool and primary school levels in the undergraduate
programs designed for education faculties specializing in preschool, classroom, and music teaching,
as well as for the child development departments within health sciences faculties. In pursuit of this
goal, the distribution of music courses in teacher training programs by the Higher Education Council
(YÖK) in 1998, 2007, and 2018, along with the music courses in child development undergraduate
programs in Turkey, is analyzed using a descriptive analysis method. Theoretical and practical
components, course duration, number of courses, and credit hours are identified. Generally, it is
observed that there is a decrease in the number and duration of music courses in program updates,
with the elimination of the practical component altogether. Specifically, in the preschool teaching
department, the course titled "Early Childhood Music Education" has been transformed into a 3-hour
theoretical course. Similarly, in the classroom teaching department, the course has been reduced to
a 3-hour theoretical class called "Music Teaching." In the music teaching department, as with other
departments, it is evident that with each program change, the number and hours of courses have
decreased. In the child development departments of health sciences faculties, elective music courses
such as "Music in Childhood," "Child and Music," "Music I-II," and "Orff Education" are
predominantly offered. In conclusion, it is considered that the teacher training programs and child
development department programs in music, classroom, and preschool teaching published by YÖK
on May 30, 2018, do not provide sufficient competence to impart the required qualifications for Early
Childhood Music Education (ECME).