Yerli tarım makinaları üreticilerinin markalaşma algıları ve markalaşma faaliyetleri


Arslan Koçkaya F.

Turkish Journal of Marketing, cilt.7, sa.1, ss.1-18, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.30685/tujom.v7i1.148
  • Dergi Adı: Turkish Journal of Marketing
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Legal Collection
  • Sayfa Sayıları: ss.1-18
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tarımsal makinalar, tarım endüstrisinde, üreticisine yüksek getiri sağlamaktadır. Türkiye de de tarım makinaları üretimi sağlanmakta ve bu ürünlerin yurt dışına ihracatı gerçekleşmektedir. Ancak dünyada mevcut tarım makinaları pazarında isimleri yıllardır bilinen sermayesi güçlü ve ülkeleri tarafından her anlamda desteklenen dev markalarla rekabet etmek oldukça güçtür.Bu araştırma, yerli tarım makinaları üreticilerinin markalaşma algıları ve markalaşma faaliyetlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel analiz yöntemi kullanılmıştır. 2018 yılında Tarım makinası üreten yerli işletmelerin yönetici kademesinde görev yapan 22 personel ile yüz yüze mülakat gerçekleştirilmiştir. Görüşmecilerden alınan cevaplar, nitel analiz yöntemlerinden biri olan söylem analizi tekniğine uygun olarak kodlanmış ve kodlar deşifre edilmiştir. Görüşmeciler tarımın ekonomide önemli bir yere sahip olduğu bilincini taşıdıklarını, Türkiye tarımının daha iyi bir yere gelebilmesi için politikalar geliştirilmesi gerektiğini ve tarımsal teşviklerin önemli olduğunu vurgulamışlardır. Görüşmecilere göre, satın alma tercihinde marka önemli bir değişkendir ve markalaşmada kalite önemlidir. Görüşmecilerin büyük çoğunluğu markalaşmaya önem verdikleri halde dış pazara açılmak için gerekli finansal güce ve devlet desteğine sahip olmadıklarını belirtmişlerdir.