Modern Satış Yönetimi: Teori, Strateji ve Uygulama Perspektifi, AKÇADAĞ MUALLA, Editör, ÖZGÜR YAYINLARI, Gaziantep, ss.59-80, 2025
Teknoloji çağının erken dönemi veya yapay zekâ çağı olarak adlandırabileceğimiz 21. Yy.’ın ilk çeyreği tamamlanırken yeni pazarlama iletişim dili “Dijitalleşme” olmuştur. Dijitalleşme çağının günümüzdeki önemini anlamak için pazarlamanın değişim sürecini de anlamak gerekmektedir. Pazarlamanın temelini oluşturan tüketici ihtiyaç ve tatmini dönemsel olgu ve gerekçelerle değişime uğramıştır. Ürün merkezli birinci sanayi devrimi, yerini tüketici merkezli pazarlama anlayışına bırakmıştır. İnternetin ve dijitalleşmenin hayatımızda daha çok yer aldığı dönemde ise internet tabanlı pazarlama ve dijital pazarlama kavramlarının yükselişi dijital işletme çağını başlatmıştır. İnternetin her ev ve iş yerinde ulaşılabilir hale gelmesi ticari işlemleri kolaylaştırıp hızlandırırken pazarlama bilimi için pazar kavramını da kökten değişikliğe uğratmıştır. İşletmeler artık sadece mağaza veya şube açtığı yeri değil tüm evreni pazarı olarak görmektedir. Dolayısıyla dijital pazarlamayla pazar, artık her yerdir. Pazar yerindeki bu değişim günümüz dijital anlayışına uygun olarak işletmelerin ürettiği ürünleri satarken kullandığı kanalları da farklılaştırmıştır. Dijitalleşmeyi en temel satış elemanı olarak gören işletmeler birçok uygulama kullanarak iş sistemleri entegrasyonunu optimize etmektedirler. Bu uygulamaların başında CRM sistemleri, yapay zekâ ile veri analitiği, nesnelerin interneti (IoT), artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR), otomasyon araçları, omnichannel ve multichannel satış yöntemleri sohbet robotları (chatbotlar), sanal asistanlar, bulut tabanlı çözümler ve mobil uygulamalar kullanarak iş sistemleri entegrasyonunu optimize etmektedirler.
As the early period of the technological age, or what we might call the age of artificial intelligence, comes to a close in the first quarter of the 21st century, the new language of marketing communication has become “digitalization.” To understand the importance of the digitalization era today, it is also necessary to understand the process of change in marketing. The consumer needs and satisfaction that form the basis of marketing have undergone change due to periodic phenomena and reasons. The product-centric first industrial revolution has given way to a consumer-centric marketing approach. In an era where the internet and digitalization have become more prevalent in our lives, the rise of internet-based marketing and digital marketing concepts has ushered in the age of digital business. The accessibility of the internet in every home and workplace has facilitated and accelerated commercial transactions while also fundamentally changing the concept of the market for marketing science. Businesses now view the entire universe as their market, not just the location where they open a store or branch. Therefore, with digital marketing, the market is now everywhere. This change in the market has also diversified the channels businesses use to sell their products in line with today's digital understanding. Businesses that view digitalization as the most fundamental sales element are optimizing their business system integration by using various applications. Among these applications are CRM systems, artificial intelligence and data analytics, the Internet of Things (IoT), augmented reality (AR), virtual reality (VR), automation tools, omnichannel and multichannel sales methods, chatbots, virtual assistants, cloud-based solutions, and mobile applications.