Ortaöğretim Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Öğrenen ve Öğreten Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


POYRAZ A. G. Y., YILDIZ h.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.16, sa.1, ss.1446-1479, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim öğretmenlerinin 21.yy. öğrenen ve öğreten becerilerini kullanım düzeylerini incelemek ve aralarındaki ilişkiyi tespit etmektir. İlişkisel tarama modelinin benimsendiği araştırmanın örneklemi 2021-2022 eğitim öğretim yılında İç Anadolu Bölgesinde bulunan bir il merkezindeki MEB’e bağlı resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan 532 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Orhan-Göksün (2016) tarafından geliştirilen “21. Yüzyıl Öğrenen Becerileri Kullanım Ölçeği” ve “21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Kullanım Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 23.0 programından faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda ortaöğretim öğretmenlerinin, 21.yy. öğrenen ve öğreten becerileri kullanım düzeylerinin yüksek olduğu: 21. yy. öğrenen becerilerinden en yüksek kullanım düzeyinin “Bilişsel Beceriler”e, 21. yy. öğreten becerilerinden ise “Onamacı Beceriler”e ait olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin, 21. yy. öğrenen becerileri kullanım düzeyi ile öğreten becerileri kullanım düzeyi arasında yüksek düzeyde pozitif ve istatiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca yapılan regrasyon analizi sonucunda öğreten becerileri kullanımı için öğrenen becerileri kullanımının manidar bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this study is to examine the level of use of 21st century learner and teacher skills of secondary education teachers and to determine the relationship between them. The sample of this study consists of 532 teachers working in official secondary education institutions in the 2021-2022 academic year. 21st Century Learner Skills Utilization Scale and 21st Century Teacher Skills Utilization Scale developed by Orhan-Göksün (2016) were used as data collection tools. SPSS 23.0 program was used for data analysis. According to the results, it was determined that secondary school teachers had a high level of use of 21st century learner and teacher skills. Among the 21st century learner skills sub-dimensions, the highest usage level belongs to “Cognitive Skills”, and among the 21st century teacher skills sub-dimensions, the highest usage level belongs to “Consensual Skills”. As a result of the correlation analysis between the level of use of 21st century learner skills and the level of use of teacher skills of secondary school teachers, a highly positive and statistically significant relationship was found. It was concluded that the use of learner skills was a significant predictor for the use of teacher skills.