Öğretmen Adaylarının Öz-Düzenlemeli Öğrenme Uygulamaları Öğretmen Öz-Yeterliklerinin İncelenmesi


ARSLAN A., BARDAKÇI S.

3. ULUSLARARASI KARADENİZ MODERN BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Samsun, Türkiye, 23 - 24 Mart 2023, ss.1263-1273

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Samsun
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1263-1273
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz-düzenleme, öz-düzenlemeli öğrenme kavramları üst düzey becerilerinin gelişmesiyle birlikte 1980’lerde ortaya çıkan bir kavramdır. Öz-düzenlemeli öğrenme, akademik öğrenme kapsamında yer almaktadır. Öz-düzenlemeli öğrenme öğrencilerin öğrenme sürecini diğer kişilere ya da çevresine bağımlı olmadan kontrol altına alma yeteneği olarak da ifade edilmektedir. Öz-düzenlemeli öğrenme, akademik başarı ve bilişüstü becerileri olumlu etkilemektedir. Öğrencilerin öz-düzenlemeli öğrenmeleri üzerinde öğretmenlerin sergiledikleri davranışların olumlu etkisinin olduğu belirtilmektedir. Burada öğrencilerin öz-yeterliklerinin geliştiği ifade edilmektedir. Bu bağlamda öz-düzenlemeli öğrenme uygulamaları öğretmen öz-yeterlikleri şeklinde yeni bir kavram ortaya çıktığı görülmektedir. Bu çalışmada öğretmen adaylarının öz-düzenlemeli öğrenme uygulamalarına ilişkin öz-yeterliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modelleri içinde yer alan betimsel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2022-2023 akademik yılı güz döneminde İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitenin Eğitim Fakültesinde öğrenimlerini sürdüren 329 kadın, 106 erkek olmak üzere toplamda 435 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri Çırak-Kurt ve Özpolat’ın (2021) geliştirdiği “Öz-Düzenlemeli Öğrenme Uygulamaları Öğretmen Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. 22 maddeden oluşan ölçeğin iç tutarlığı orijinal çalışmada 0.962 olarak, bu çalışmada ise 0.946 olarak hesaplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde frekans analizi, aritmetik ortalama, standart sapma, çarpıklık ve basıklık gibi betimleyici istatistiklerle birlikte bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi yöntemleri kullanılmıştır. Analizler sonucunda, araştırmaya katılan öğretmen adaylarının öz-düzenlemeli öğrenme uygulamaları öğretmen öz-yeterlikleri düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların öz-düzenlemeli öğrenme uygulamaları öğretmen öz-yeterlikleri ortalama puanlarının cinsiyet, öğrenim görülen sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği, ailenin aylık geliri değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.