Sağlık Kurumları Penceresinden Pozitif Örgütsel Davranış, Prof. Dr. Arzu KARACA,Dr. Öğr. Üyesi Eray Ekin SEZGİN, Editör, Eğitim Kitabevi, Konya, ss.155-165, 2022
İki veya daha fazla bireyin bir
amaç doğrultusunda işbirliği yapmak üzere bir araya geldiği gruplar olarak
tanımlanabilen örgütlerin her geçen gün sayısı artmaktadır. Özellikle sanayi
devrimi ile birlikte bu artış hız kazanmıştır. Kar amacı güden ve gütmeyen
şeklinde temelde iki grupta sınıflandırılan örgütler içinde, işletmelerin yeri
ve önemi ayrıdır. Sanayi devriminin başlangıcında üretim sektöründe nicel
olarak ciddi bir ivme kat eden işletmeleri, bugün aynı hızda hizmet sektöründe
görmek mümkündür. Eğitim, ulaşım, danışmanlık, iletişim, sağlık v.b. gibi hizmet
alanlarında sayıları her geçen gün artan örgütlerin rekabet edebilmeleri ancak
sürdürülebilir bir işletmecilik anlayışı ile mümkündür.
Hizmet sektörleri içinde sağlık
sektörünün yeri ve önemi ayrıdır. Farklı özelliklere sahip sağlık sektöründe,
hizmetin kamu örgütleri tarafından karşılandığı zamanlarda rekabet pek üzerinde
durulmayan bir konu olmasına rağmen, özel sektörün sağlık alanında işletmecilik
faaliyetlerine yönelmesi ile birlikte sağlık örgütlerinde rekabet kavramı önem
kazanmıştır. 21. yüzyıl örgütler için her alanda rekabetin ön plana çıktığı bir
dönemdir. Teknolojik ilerlemeler, tüketici taleplerinde meydana gelen
farklılıklar, çalışma sistemlerinde ve bu bağlamda çalışanların beklentilerinde
görülen değişimler, örgütlerin rekabette dikkate almaları gereken konular
arasındadır. Çalışma hayatının temel dinamikleri değişirken, personel adayları
ve örgütün eleman seçiminde rolleri de dönüşüme uğramıştır. Adaylar ''seçilen''
ya da ''tercih edilen'' olmaktan ''seçen'' ya da ''tercih eden'' olmaya başlamıştır.
Gerçekte işe alımlarda son söz elbette örgütündür. Ancak çalışma niyetinde olan
kişilerin artık çalışma hayatına ilişkin beklentilerine cevap verecek örgütleri
tercih ettikleri bir gerçektir. Örgütler ise yoğun rekabet ortamında
kendilerine rekabet avantajı sağlayabilecek üstün nitelikli çalışanları
örgütlerine kazandırma çabasındadır. Örgütlerin ''nitelikli insanları istihdam
etme'' amacı ile çalışma niyetinde olan adayların ''çalışılabilecek bir
işyeri'' bulma isteği ''örgütsel çekicilik'' kavramını ortaya çıkmasına zemin
hazırlamıştır.