RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, ss.380-388, 2019 (Hakemli Dergi)
Öz
Bilinç akışı tekniği, kişinin duygu ve düşüncelerinin kendi ağzından, birinci tekil kişi ile yansıtıldığı,
postmodern roman anlatım tekniğidir. Bu tekniği kullanan yazarlar, kahramanın bilinç yansımasıyla,
hayatı nasıl algıladığını derin ve soyut ifadelerle dile getirirler. Bilinç akışı tekniğinin en belirgin
özelliği, düşünceler arasında mantıksal bir bağ bulunmayışı ve dilbilgisi kurallarına uygunluk
olmayışıdır. Düşünceler anlık olarak, duyusal, işitsel ve görsel bağlantılarla birleşerek ifade edilir.
Modern edebiyat eserlerinde oldukça sık kullanılan bilinç akışı tekniği, kahramanların olayları
algılama şeklini ve ruhsal dünyalarındaki yansımalarını aktarır. Bilinç akışı tekniği, XX. yüzyılda
Varoluşçuluk (Existentialisme) akımı ile birlikte kendini göstermeye başlar. Bu akımın öncülerinden
olan ve Saçma Felsefesinin (la philosophie d’absurde) kurucusu olan Fransız yazar Albert Camus,
eserlerinin çoğunda, özellikle Yabancı (L’Etranger) isimli eserinde, ana karakteri Meursault’nun
düşüncelerini bilinç akışı tekniği ile aktarır. Modern Türk Edebiyatı’nda sıkça kullanılan bu teknik ile
Yusuf Atılgan, Aylak Adam isimli eserinde ana karakter C.’nin belleğindeki düşünceleri, mantıksal
bir bağ kurmadan, bilinç yansımasıyla ifade eder. Bu çalışmada Camus’nün Yabancı ve Atılgan’ın
Aylak Adam isimli romanlarında karşılaştırmalı olarak bilinç akışı tekniği ele alınarak, ana
karakterlerin kendi iç hesaplaşmalarındaki düşünceleri ve karşılıklı konuşmaları üzerindeki etkileri
belirtilmeye çalışılacaktır. Karşılaştırmalı olarak hazırlanan bu çalışmada, ana karakterlerin
eylemlerini neden ve nasıl bir süreç içerisinde yaptıkları sorunsalı üzerinde durulacaktır. İnsanın
varoluş felsefesini Varoluşçuluk düşüncesinde belirten her iki yazar da eserlerindeki ana
karakterlerin içinde yaşadıkları topluma yabancılaşmalarını, yalnızlıklarını, bilinç akışı tekniği ile
birey odaklı bir anlayış içinde, toplumdan kopuk bireyin parçalanmışlığını dile getirirler.
Anahtar kelimeler: Bilinç akışı, Albert Camus, Yabancı, Yusuf Atılgan, Aylak Adam.