SOSYAL MEDYA İLE İLGİLİ YAPILAN EĞİTİM ARAŞTIRMALARININ BİBLİYOMETRİK ANALİZİ


Yeşiltaş E., Şeker G.

Zeitschrift für die Welt der Türken / Journal of World of Turks, cilt.13, sa.2, ss.169-189, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.46291/zfwt/130209
  • Dergi Adı: Zeitschrift für die Welt der Türken / Journal of World of Turks
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier, IBZ Online, Index Islamicus, MLA - Modern Language Association Database, Directory of Open Access Journals
  • Sayfa Sayıları: ss.169-189
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı sosyal medya ile ilgili yayımlanan eğitim araştırmalarını bibliyometrik açıdan incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma sürecinde Web of Science (WoS) veri tabanlarında “Social Media” anahtar kelimesi kullanılarak araştırma temalarında arama yapılmıştır. Arama kriteri olarak “doküman başlığı, özet, anahtar kelime” seçilmiştir. Araştırmaya 2007-2021 yılları arasında yayımlanan yayınlar dâhil edilmiştir. WoS‘ta eğitim araştırmaları kategorisinde yer alan 3861 akademik çalışmaya ait bibliyometrik veri, çalışmanın veri setini oluşturmaktadır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre; sosyal medya ile ilgili yapılan eğitim araştırmaları 2008 yılı sonrasında, ilerleyen yıllara paralel bir şekilde artmıştır. Sosyal medya ile ilgili eğitim araştırmalarında en sık yayın yapılan diller sırasıyla İngilizce, İspanyolca ve Portekizce, en çok yapılan akademik çalışma ise makale, bildiri ve kitap bölümüdür. Michigan Eyalet Üniversitesi, Florida Eyaleti Üniversite Sistemi ve Kuzey Carolina Üniversitesi en çok yayın yapan araştırmacıların bulunduğu kurumlardır. Türkiye’de ise Hacettepe Üniversitesi sosyal medya ilgili eğitim araştırmaları alanında en çok yayın yapan yazarların çalıştığı kurumdur. ABD, İngiltere ve Avustralya ise sırasıyla sosyal medya ile ilgili eğitim araştırmalarının en çok yayımlandığı üç ülkedir. 2010 yılı sonrasında yayımlanan akademik yayınların atıf sayılarında, her geçen yıl bir öncekine kıyasla artış söz konusudur. Sosyal medya ile ilgili yapılan eğitim araştırmalarında en çok kullanılan anahtar kelimeler ise “sosyal medya”, “yükseköğretim”, “Facebook”, “Twitter”, “e-öğrenme”, “sosyal ağlar” ve “Web 2.0” kavramlarıdır.

The purpose of this study is to examine the educational researches published about social media from a bibliometric perspective. The study used the case study design, which is a qualitative research design. The keyword “Social Media” was searched in research topics in the Web of Science (WoS) database. “Document title”, “abstract” and “keyword” were chosen as search criteria. Studies published between 2007 and 2021 were included in the analysis. The bibliometric data of 3861 academic studies contained in WoS educational researchs category constitute the data set of the study. The study found that educational researches on social media especially as of 2008 and this trend continued in the following years. The most frequent languages of publication in the field of social media in education are English, Spanish and Portuguese, respectively, and the most frequent types of academic research are articles, papers, and book chapters. Michigan State University, Florida State University System and University of North Carolina are the affiliations with the highest number of publishing researchers. In Turkey, Anadolu University is the affiliation with the biggest number of authors publishing research about social media in education. The USA, England and Australia are the three countries where studies about social media in education are published the most, respectively. The number of citations of academic studies published after 2010 is increasing every passing year. The most frequently used keywords in academic studies on social media in education are the concepts of “social media”, “higher education”, “Facebook”, “Twitter”, “e-learning”, “social networks” and "Web 2.0".