Ulusal 7. Yapı Mekaniği Laboratuvarları Çalıştayı, Konya, Türkiye, 4 - 05 Ekim 2019, ss.79-84
Komşu
binalar arasındaki çarpışmaların yıkıcı etkilerine rağmen, literatürdeki
çalışmaların genellikle analitik bir model üzerinden veya depremler sonrası
yapılan gözlemler ile gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. Deneysel
çalışmalarda ise oldukça sınırlı ve küçük ölçeklerin seçildiği, çarpışmanın
yapısal hasarlar üzerine olan etkilerinin çoğunlukla ihmal edildiği ya da
deneyler sırasında binaların elastik sınırlar içerisinde kalacak şekilde tasarlandığı
görülmüştür. Bu durum komşu binalar arasındaki çarpışma davranışının daha büyük
ölçekli numuneler üzerinden araştırılmasının, çarpışma nedeniyle oluşacak
hasarların seviyelerinin ve yapısal davranışa olan etkilerinin deneysel olarak
detaylı bir şekilde incelenmesinin gerekliliği düşüncesini doğurmaktadır. Bu
çalışmada, ölçekli betonarme çerçeveler kullanılarak sarsma masası üzerinde
gerçekleştirilecek deneyler ile birlikte binaların farklı çarpışma türleri için
çarpışma davranışlarının belirlenmesi, çarpışma sonrası oluşacak hasarların
binaların performanslarına olan etkilerinin deneysel yöntemler kullanarak
incelenmesi ve çarpışma etkilerini azaltmak için kullanılabilecek uygun
yöntemlerin araştırılması amaçlanmaktadır. Çarpışma deneyleri, Karadeniz Teknik
Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü, Yapı ve Malzeme Laboratuvarı
Bünyesinde bulunan ve kurulumu tamamlanan 4x4m boyutlarındaki sarsma masasında
gerçekleştirilecektir. Üretilecek betonarme numunelerin dinamik
karakteristiklerinin ve oluşacak hasarların deneysel olarak belirlenmesinde
hasarsız test ölçüm sistem ekipmanları (ivmeölçerler, veri toplama sistemi,
yazılımlar vb.) kullanılacaktır.
Despite the devastating effects of pounding
between adjacent buildings, it has been determined that the studies were
usually carried out by using an analytical and/or numerical model or
observations after earthquakes. In the literature, the experimental studies
were performed by selecting very limited and small scales, effects of pounding
on structural damages were mostly neglected, and the buildings were designed to
remain within the elastic limits during the experiments. This situation raises
the idea that the pounding between adjacent buildings should be investigated on
larger scale building models and the effects of pounding damages on structural
behavior should be experimentally examined in detailed. In this study, it is
aimed to determine the pounding behavior of the buildings for different types
of pounding by using scaled RC buildings and shaking table tests. Moreover, the
effects of pounding damage on the performance of buildings will be investigated
by using experimental methods. With this study, the materials and methods that
can be used to decrease the pounding effects will be proposed. The
pounding tests will be carried out by using shaking table (4m x 4m) in
Karadeniz Technical University, Structural and Material Laboratory. Measurement
equipments of the nondestructive test (accelerometers, data acquisition
systems, software) will be used.