Memorat Türünde Sınıflandırmalar ve Alt Kategoriler Üzerine


Hallaç A. T.

Bayterek Uluslararası Akademik Araştırmalar Dergisi, cilt.1, sa.2, ss.149-167, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Halkbilimi araştırma sahasına resmî olarak 1934 senesinde dahil olan memorat kavramı bu tarihlerde Avrupa halkbilimcilerini meşgul etmiştir fakat ancak 70’lerde Amerika halkbilimcilerine ulaşmış olan bu kavram hakkında İngilizce yayınların artması, onu biraz daha gündemde tutmayı başarmıştır. Memoratlar üzerine derleme çalışmaları attıkça kavram hakkında da öne sürülen görüşler artmaktadır ama diğer anlatı türlerine göre mukayese edildiğinde halen yeterince konsensüs meydana gelmemiştir. Çalışmalar bir yandan hızlı bir şekilde ilerletilmiş olsa da ortaya konan görüşler, çıkarımlar ve öneriler diğer halkbilimciler tarafından ciddi bir şekilde tartışılmamış ve böylece tam anlamıyla ileri sürülen argümanlar ne kabul ne de reddedilmiştir. Dolayısıyla bu bilimsel veriler, sonuçlar ve öneriler üzerine diğer halkbilimcilere ait açıklayıcı metinler de pek bulunmamaktadır. Bu eksiklik, memoratlar üzerine araştırma yapan her araştırmacının, görüşlerini öne sürerken aynı içeriği farklı adlarla anmasına, yerel özelliklere odaklı metin analizleri ile uluslararası metin analizlerinin argümanlarının birbiriyle aynı çizgide okunmasına yol açmaktadır. Bunun doğal bir sonucu olarak da memoratlar üzerine bazı sınıflandırma girişimleri gerçekleşmiştir. Bu çeşitlilik bazen birbirine tanım olarak benzeyen fakat isim olarak farklı önerileri de doğurmuştur. Aynı zamanda kavramdaki muğlak noktalar, tasniflerde yer alan tanımlardaki muğlak noktaların oluşmasını da tetiklemiştir.

The concept of memorate, officially included in the field of folklore research in 1934, occupied European folklorists at this time, but the increase in English publications about this concept, which reached the American folklorists in the 70s, managed to keep it on the agenda. The opinions on the concept are increasing as we put the studies on the Memorates, but when compared to other types of narratives, there still is not enough consensus. While the work has been progressed rapidly, the views, inferences and suggestions made are not seriously discussed by other folklorists, so the arguments that have been fully asserted are neither accepted nor rejected. Therefore, this scientific data, conclusions and recommendations on the other folklorists are not very clear explanatory texts. This deficiency leads to the fact that each researcher conducting research on memorates, by suggesting the same content, calls for the same content in different names, and the arguments of text analysis focused on local characteristics and the arguments of international text analysis are read in line with each other. As a natural consequence of this, some classification attempts have been made on memorates. This diversity has sometimes produced different suggestions, which are similar to each other, but are called different names. At the same time, the ambiguous points in the concept triggered the formation of ambiguous points in the definitions in the classifications.