Z Kuşağı Özelinde Sosyal Medyada Değişen Ve Dönüşen Mahremiyet Kırılması


Creative Commons License

Koyuncu A.

SOSYAL MEDYA VE MAHREMİYET Z KUŞAĞI, Sivas, Türkiye, 07 Mart 2022, cilt.1, sa.14, ss.85-96

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.85-96
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Değişen, dönüşen ve küreselleşen dünyada bazı olgu ve olaylar da değişime ve dönüşüme uğradı. Bunlardan en önemlisi de “mahremiyet” olgusu üzerine oldu. Mahremiyet yani haram olan olgu, realitede azda olsa aynı kalsa da dijital dünyada büyük oranda dejenere oldu. “Z Kuşağı” olarak isimlendirilen nesil, sanal alemde ve bilhassa sosyal medyada mahremiyetin dejenere olmuş hali ile karşılaştı. Küresel sosyal medya platformları da öncelik olarak bu dejenerasyona ön ayak oldular aslında. Mezkur kuşak, bu dejenere dolayısıyla gerçek alemdeki mahremiyet ile sanal alemdeki mahremiyet olgusunu ayırt edemez bir noktaya geldi. Bunun üzerine bir çözüm olarak kendisine sanal alemde ideal bir benlik inşa etti. Bu benlik üzerinden sosyal dünyada tüm mahrem olgu ve olaylarını inşa etmeye başladı. Yapılan inşa faaliyetinde daha çok “ifşa, teşhir ve görünme” kendini gösterdi. Netice olarak bu, kuşak adına bir sosyal medya krizine dönüştü. Bu kriz dijital ortamda gün geçtikçe büyüyerek din, hukuk ve ahlak alanlarını aşan bir noktaya geldi.

Tebliğimizde yukarıda değinmiş olduğumuz krizin ana noktaları ve çözüm önerileri yakalanmaya çalışılmıştır. Mesele Z kuşağı özelinde irdelenmiştir. Çünkü Z kuşağı kendinden önceki kuşaklardan çok fazla noktada farklılaşmış olup bu farklılaşmanın en önemli noktası da dijitalizmdir. Dijitalizm, küresel dünyayı kasıp kavururken en etkili noktasını sosyal medya aracılığı ile Z Kuşağı üzerinde yapmaktadır. Neslin korunmasının önemine binaen Z Kuşağını, sanalla olan bu etkilenim ve etkileşimden azami olarak korumak yükümlülüğüne sahibiz. Dolayısıyla yapılacak her tür faaliyet yine sanal alemde bu kuşak üzerine olacaktır. Kuşak, ötelenerek ve sosyal medya hiçe sayılarak mezkur krizden çıkma imkanı asla yoktur. Siber güvenlik önlemleri, gerçek olgu ve olayların sanalda da aynen korunması, din, hukuk ve ahlak kurallarının da aynı şekilde sanal ortamlarda geçerli kılınması yoluyla bu kriz yönetilebilir. Kuşak adına düzenlenen sempozyum, panel, toplantı vb. faaliyetlerde hep bu krizi yönetme üzerine yürütülmektedir zaten. Z kuşağı böyle bir krizi belirtilen çözüm önerileri nispetinde atlatabilirse eğer ardından gelen Alfa kuşağına da mahremiyet odaklı sanal bir evren miras bırakmış olacaktır.

In the changing, transforming and globalizing world, some facts and events have also undergone changes and transformations. The most important of these was on the concept of "privacy". Although the phenomenon of privacy, that is haram, remained the same in reality, it has largely degenerated in the digital world. The generation called “Generation Z” has encountered the degenerated form of privacy in the virtual world and especially in social media. In fact, global social media platforms also paved the way for this degeneration as a priority. Because of this degeneracy, the aforementioned generation has come to a point where it cannot distinguish between the privacy in the real world and the privacy in the virtual world. As a solution, he built himself an ideal self in the virtual world. Through this self, he started to build all the private facts and events in the social world. In the construction activity, more “disclosure, display and appearance” showed itself. As a result, this turned into a social media crisis for the generation. This crisis has grown day by day in the digital environment and has reached a point that exceeds the fields of religion, law and morality.

In our paper, we tried to catch the main points of the crisis and solution proposals that we have mentioned above. The issue has been examined specifically for the Z generation. Because the Z generation has differentiated from the previous generations at many points, and the most important point of this differentiation is digitalism. While digitalism ravages the global world, it makes its most influential point on Generation Z through social media. Due to the importance of protecting the next generation, we have the obligation to protect the Generation Z from this interaction and interaction with the virtual as much as possible. Therefore, every kind of activity to be done will be on this generation in the virtual world. The generation can never get out of the aforementioned crisis by postponing and disregarding social media. This crisis can be managed through cyber security measures, preserving real facts and events virtually, and validating the rules of religion, law and morality in the same way in virtual environments. Symposium, panel, meeting etc. organized on behalf of the generation. activities are always carried out on managing this crisis. If the Z generation can overcome such a crisis in proportion to the solution proposals stated, it will have left a privacy-oriented virtual universe to the next Alpha generation.