ULUSLARARASI AVRASYA SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ- 5, Sivas, Türkiye, 21 Mayıs 2021
Bu çalışmanın amacı, lisans öğrencilerinin çevrimiçi eğitime yönelik algıları için çok boyutlu bir araç geliştirmek
ve bu aracın geçerliliğini sağlamaktır. Daha önceki ölçek geliştirme çalışmalarının aksine bu araştırma, uzaktan
eğitimin tüm Türk üniversitelerinde zorunlu olarak uygulamaya konulduğu olağanüstü acil durum çevrimiçi
öğretim ve öğrenim koşulları altında dikkate değer bir şekilde konumlanmıştır. Bu amaçla, literatür taraması ve
öğrencilerin Covid-19 salgını ortasında çevrimiçi öğrenmeyle ilgili kompozisyonları aracılığıyla bir madde havuzu
oluşturuldu. 44 maddelik taslak form görüşleri alınmak üzere uzmanlara gönderildi. Uzman görüşlerinden gelen
dönütler baz alınarak gerekli düzenlemeler yapılarak yapı ve içerik geçerlilikleri sağlandı. 36 madde ile
şekillendirilen ölçeğin ilk taslağı pilot test aşamasında 213 gönüllü lisans öğrencisine uygulanmış ve veriler analiz
edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) yoluyla 22 maddelik üç boyutlu bir yapı elde edildi. Asıl çalışma, Covid19 salgın kısıtlamaları nedeniyle zorunlu çevrimiçi öğrenme deneyimini yaşadıkları 2019-2020 akademik yılının
sonunda bir Türk üniversitesinde çeşitli bölümlerde okuyan rastgele örneklem yoluyla belirlenen 513 lisans
öğrencisine uygulandı. Asıl çalışmanın sonunda ölçek üç boyutta doğrulanmıştır: çevrimiçi öğrenme ders içeriğine
yönelik algı, çevrimiçi öğrenmede eğitmen algısı ve çevrimiçi öğrenme uygulamaları hakkındaki algılar. Boyutlar
arasındaki ilişki incelenmiş ve anlamlı pozitif bir ilişki bulunmuştur. Güvenilirliği sağlamak için ölçeğin Cronbach
alfa değeri incelenmiş ve 0,915 bulunmuştur. Yapılan analizlerde ulaşılan boyutların Öğrencilerin Çevrimiçi
Öğrenme Algılarını Keşfetme Ölçeği adı verilen bir yapının boyutları olduğu görülmüştür. Böylelikle araştırmacılar,
COVID-19 salgını sırasında zorunlu uzaktan öğrenimi deneyimledikten hemen sonra öğrencilerin yükseköğretim
kurumlarında dijital öğrenmeye yönelik algılarını keşfetmeye yönelik bir ölçek geliştirmeyi başardılar.
Anahtar Kelimeler: Çevrimiçi öğrenme, ölçek geliştirme, Covid-19.