Bilinçli Farkındalık Ekseninde Sosyal Sorumlu Tüketim Ölçeğinin İncelenmesi


Çam S., Biçer D. F.

Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, cilt.17, sa.1, ss.33-72, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 17 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.33-72
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, tüketicilerin bilinçli farkındalıklarının ve yeşil tüketim niyetlerinin sosyal sorumlu tüketim davranışı üzerindeki etkisini araş- tırmayı amaçlamaktadır. Bilinçli farkındalıklı tüketim, bireylerin içsel huzur ve çevresel farkındalıkla sürdürülebilir tüketim davranışlarına yönelmelerini sağlayabilmektedir. 811 katılımcıdan anketlerle topla- nan verilerin yapısal eşitlik modeli analizinin sonuçlarına göre, tü- keticilerdeki yeşil tüketim niyeti hali hazırda sosyal sorumlu tüketim davranışını etkilemektedir. Ayrıca tüketicilerdeki bilinçli farkındalıkla tüketim mevcut etkileşimi destekler niteliktedir. Bu bulgu, sürdürüle- bilir tüketim davranışlarının yaygınlaşmasına katkıda bulunarak gele- cekteki araştırmalar için önemli bir referans noktası oluşturabilecektir. Gelecekteki çalışmalarda, farklı demografik gruplar üzerinde bilinçli farkındalık ve yeşil tüketim niyeti arasındaki ilişkinin daha derinleme- sine incelenmesi ve sürdürülebilirlik bilincini artırıcı müdahalelerin etkisinin değerlendirilmesi önerilmektedir. Bu çalışma, sürdürülebilir tüketim davranışlarının teşviki ve bilinçli farkındalıklı pazarlama stra- tejilerinin geliştirilmesi konusunda önemli bilgiler sunmaktadır.
This study investigates the impact of consumers’ mindfulness and green consumption intentions on socially responsible consumption behavior. Mindful consumption can lead individuals to engage in sus- tainable consumption behaviors with inner peace and environmental awareness. According to the results of the structural equation mod- el analysis of the data collected from 811 participants through ques- tionnaires, green consumption intention in consumers already affects socially responsible consumption behavior. In addition, consumption with conscious awareness in consumers supports the existing inter- action. This finding may be an essential reference point for future re- search as it contributes to spreading sustainable consumption behav- iors. In future studies, it is recommended to examine the relationship between mindfulness and green consumption intention in different demographic groups in more depth and to evaluate the effect of inter- ventions that increase sustainability awareness. This study provides important insights for promoting sustainable consumption behaviors and developing mindfulness-marketing strategies.