5 th INTERNATIONAL CONGRESS OF EURASIAN SOCIAL SCIENCES, Muğla, Türkiye, 21 Mayıs 2021, ss.443-444
Bu
çalışmanın amacı, Web Of Science veri tabanlarında yer alan çevre eğitimi ile
ilgili bilimsel yayınları bibliyometrik göstergeler açısından incelemektir.
Günümüzde Web of Science, 37.000’in üzerinde dergiyi ve 171 milyondan fazla
kaydı içermekte ve dergilerden, konferanslardan, raporlardan, kitaplardan ve
kitap serilerinden toplanan farklı bilgileri içeren farklı atıf veri
tabanlarından çeşitli verileri barındırmaktadır. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması yöntemi uygulanmıştır. Clarivate Analytics
tarafından oluşturulan WoS veri tabanlarından elde edilen bibliyometrik
verilerin tarama aralığı 1970 ile Ekim 2021 arasındaki tarihleri
kapsamaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde bibliyometrik
analiz tekniği uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda 1970-2021 yılları
arasında WoS veri tabanlarına kaydedilen araştırmaların 6663'ünün çevre eğitimi
ile ilgili çalışmalar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bu kayıtların
3365'inin (% 50,57) eğitim araştırmaları ve eğitim bilimleri disiplinleri
kategorilerinde olduğu görülmektedir. Çevre eğitimi ile ilgili en yaygın yayın
türünün toplam 5009 adet ile makaleler olduğu sonucuna varılmıştır. Yayınlanan
makalelerin yaklaşık %75'inin son on yılda yayınlandığı görülmektedir. Bu oran,
çevre eğitimi ile ilgili eğitim araştırmalarının son yıllarda arttığını
göstermektedir. Çevre eğitimi ile ilgili yayınlar konusunda en etkili bilimsel
kaynak “Environmental Education Research Journal” olduğu görülmüştür Yine
analizler sonucunda ilgili alana katkı sağlayan 145 ülkeden 13873 farklı yazar
olduğu belirlenmiştir. Söz konusu yazarların görev yaptığı kurumlara
bakıldığında ilk beş kurumun Brezilya, ABD ve Avustralya üniversiteleri olduğu
görülmüştür. Yayın yapılan ülkelerin arasında en aktif olanın ABD olduğu,
ardından Brezilya, İspanya ve Avustralya’nın geldiği tespit edilmiştir. Söz konusu sıralamada Türkiye’nin 8. sırada
yer alarak 145 farklı ülke arasında ilk on ülkeden biri olması bu alanda
kapsamlı çalışmaların yapıldığını göstermektedir.
The purpose of this study is to examine scientific publications on
environmental education in Web of Science databases in terms of bibliometric
indicators. Today, Web of Science includes more than 37,000 journals and more
than 171 million records, and contains various data from different citation
databases containing different information collected from journals,
conferences, reports, books and book series. In the research, one of the
qualitative research methods, the case study method was applied. The scanning
range of bibliometric data obtained from WoS databases created by Clarivate
Analytics covers the dates between 1970 and October 2021. The bibliometric
analysis technique was used in the analysis of the data obtained in the study.
As a result of the analysis, it was concluded that 6663 of the studies recorded
in WoS databases between 1970 and 2021 were studies on environmental education.
In addition, it is seen that 3365 of these records (50.57%) are in the
categories of educational research and educational sciences disciplines. It is
concluded that the most common type of publication on environmental education
is articles with a total of 5009. It is seen that approximately 75% of the
published articles have been published in the last ten years. This ratio shows
that educational research on environmental education has increased in recent
years. It has been seen that the most effective scientific source on
publications on environmental education is the "Environmental Education
Research Journal." Considering the institutions where these authors
worked, it was seen that the first five institutions were Brazil, USA and
Australian universities. It was determined that the most active among the
broadcasting countries was the USA, followed by Brazil, Spain and Australia.
The fact that Turkey ranks 8th in the aforementioned ranking and is among the
top ten countries among 145 different countries shows that comprehensive
studies have been carried out in this field.