İki Farklı Lisede Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Okuryazarlığı Düzeylerinin Belirlenmesi: Tanımlayıcı Bir Çalışma


Creative Commons License

ALTUNBAŞ N., Altunbaş Ç.

STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, cilt.31, sa.5, ss.360-370, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 31 Sayı: 5
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.17942/sted.1086127
  • Dergi Adı: STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.360-370
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Amaç: Çalışmanın amacı iki farklı lisede öğrenim gören öğrencilerin sağlık okuryazarlığı düzeylerini belirlemektir. Yöntem: Tanımlayıcı araştırma türünde olan çalışmanın örneklemini iki farklı lisede öğrenim gören 220 öğrenci oluşturdu. Veriler, “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği-32” ile çevrimiçi olarak toplandı. Veriler SPSS 21 ile değerlendirildi ve yanılma düzeyi 0,05 alındı. Bulgular: Öğrencilerin sağlık okuryazarlığı toplam puan ortalamaları 32,17±9,00’dı. Düz lise öğrencilerinin Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği puan ortalamaları 29,64±7,43; sağlık ağırlıklı lise öğrencilerinin ölçek puan ortalamaları 34,84±9,73’tü. Öğrencilerin ölçek toplam ve alt boyut puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark vardı (p=0,000). Düz lise öğrencilerinin %3,5’i; sağlık ağırlıklı lise öğrencilerinin %26,2’si “mükemmel sağlık okuryazarlığı” indeksindeydi. Öğrencilerin okullarına göre sağlık okuryazarlığı indeksleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark vardı (p=0,000). Ekonomik durumunu iyi olarak ifade eden öğrencilerin sağlık okuryazarlığı düzeyi daha yüksekti (p=0,024). Sonuç: Sağlık eğitimi ağırlıklı lisedeki öğrencilerin, düz lisedeki öğrencilere göre sağlık okuryazarlığı düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlendi. Öğrencilerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin arttırılmasında öğrencilere sağlık eğitimi verilmesinin etkili olacağı sonucuna ulaşıldı.
Aim: The aim of the study is to determinate the levels of health literacy of students studying at two different high schools. Methods: The sample of this descriptive research, is 220 students studying at two different high schools. The data was collected online with the “Introductory Information Form” and “Turkey Health Literacy Scale-32”. Data assessed with SPSS 21 and, error level taken 0.05. Results: The mean health literacy total score of the students was 32.17±9.00. The mean Turkish Health Literacy Scale score of normal high school students was 29.64±7.43; the mean of the health-oriented high school students was 34.84±9.73. There was a statistically significant difference between the mean scores of the total scale and the subdimensions of the students (p=0.000). 3.5% of normal high school students only and 26.2% of health-oriented high school students were in the "excellent health literacy" index. There was a statistically significant difference between students' health literacy indices by school (p=0.000). The level of health literacy was higher among students who reported their economic status as good (p=0.024). Conclusions: It was determined that the health literacy levels of the health-oriented high school students were higher than the students in the plain normal high school. Therefore, it was concluded that students' health education can effectively contribute to improving students' health literacy.