Antrenör davranış stilleri algısının spora bağlılığı yordama etkisinin yapısal regresyon modeli ile incelenmesi


Altın Y., Özkurt B., Küçükibiş H. F.

CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, cilt.18, sa.2, ss.424-438, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada, sporcular tarafından algılanan antrenör davranışlarının spora bağlılık düzeylerini yordama etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yaklaşımlarından, ilişkisel araştırma deseni ile yürütülmüştür. Araştırma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenen Sivas ilinde aktif olarak spor yapan, 18-27 yaş aralığında, 227’si erkek ve 166’sı kadın olmak üzere 393 sporcudan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu, antrenör davranış algısı ölçeği ve spora bağlılık ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler JAMOVI (2.2.5) programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, çarpıklık ve basıklık gibi betimsel istatistikler, Pearson korelasyon analizi, basit ve çoklu doğrusal regresyon analizlerinden faydalanılmıştır. Bulgulara göre sporcuların antrenör davranış stillerine yönelik algıları ile spora bağlılık (odaklanma, dinç olma) düzeyleri arasında anlamlı pozitif ilişkiler bulunmuştur. Ödüllendirici antrenör davranış algısının spora bağlılığın odaklanma boyutunu yordama etkisi anlamlıdır. Ödüllendirici davranış algısındaki 1 birimlik artış, odaklanma düzeyinde ,26 birimlik artışa karşılık gelmektedir ve odaklanma boyutundaki varyansın %11’ini açıklamaktadır. Eğitim-öğretim davranış algısının spora bağlılığın dinç olma boyutunu yordama etkisi anlamlıdır. Eğitim-öğretim davranış algısındaki 1 birimlik artış dinç olma düzeyinde ,17 birimlik artışa karşılık gelmektedir ve dinç olma boyutundaki varyansın yaklaşık olarak %14’ünü açıklamaktadır. Diğer boyutların spora bağlılığın boyutları üzerinde yordama etkisi anlamlı bulunmamıştır. Sonuç olarak, sporcuların antrenör davranış stillerine yönelik algıları ile spora bağlılık düzeyleri arasında anlamlı ilişki gözlenmiş olsa da yalnızca ödüllendirici ve eğitim-öğretim alt boyutlarındaki davranış algısı yordayıcıdır.

In this study, it is aimed to examine the effect of coach behaviors perceived by the athletes on the prediction of the level of commitment to sports. The research was carried out with the relational research design, one of the quantitative research approaches. The research group consists of 393 athletes, 227 women and 166 men, between the ages of 18-27, who are actively engaged in sports in the province of Sivas, which is determined by criterion sampling, one of the purposeful sampling methods. Personal information form, coach behavior perception scale and sports commitment scale were used as data collection tools in the research. The obtained data were analyzed with the JAMOVI (2.2.5) program. In the analysis of the data, descriptive statistics such as frequency, percentage, mean, standard deviation, skewness and kurtosis, Pearson correlation analysis, simple and multiple linear regression analyzes were used. According to the findings, significant positive correlations were found between the perceptions of the athletes about the coaching behavior styles and their level of commitment to sports (focus, being vigorous). The effect of rewarding coach behavior perception on predicting the focus dimension of sports commitment is significant. 1 score increase in the perception of rewarding behavior corresponds to a .26 score increase in the focus level and explains 11% of the variance in the focus dimension. The effect of education-training behavior perception in predicting the vigor dimension of sports commitment is significant. 1 score increase in the perception of education-training behavior corresponds to .17 score increase in the level of being vigorous and explains approximately 14% of the variance in the dimension of being vigorous. The predictive effect of other dimensions on the dimensions of sports commitment was not significant. As a result, although a significant relationship was observed between the athletes' perceptions of coach behavior styles and their level of commitment to sports, only the behavior perception in the rewarding and educational dimensions is predictive.