Ortaokul Öğrencilerinde Algılanan Sosyal Destek


Creative Commons License

Bektaş Ö., Zabun E.

International Online Journal of Educational Sciences, cilt.10, sa.1, ss.56-74, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2018
  • Doi Numarası: 10.15345/iojes.2018.01.007
  • Dergi Adı: International Online Journal of Educational Sciences
  • Derginin Tarandığı İndeksler: IBZ Online, EBSCO Education Source, Education Abstracts, Educational research abstracts (ERA), ERIC (Education Resources Information Center)
  • Sayfa Sayıları: ss.56-74
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin sosyal duyarlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Erzincan ve Tokat il merkez ortaokullarında 6. 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören 291 kız ve 414 Erkek öğrenci olmak üzere toplam 705 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada betimsel model tarama çalışması yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Sosyal Duyarlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 19.0 istatistik programı kullanılarak, Mann-Whitney U testi ve Kruskall-Wallis H testleri ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyetlerine göre sosyal duyarlılıkları karşılaştırıldığında, Tokat’tan araştırmaya katılan öğrencilerin hem Bireysel Sorunlara İlişkin Duyarlılıklar (BSİD) hem de Toplumsal Sorunlara İlişkin Duyarlılıklar (TSİD) faktörlerinde erkeklerin değerlerinin kızlara göre anlamlı derecede yüksek olduğu, buna karşılık Erzincan’dan araştırmaya katılan öğrencilerin her iki faktörde de gruplar arasında anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Erzincan’dan araştırmaya katılan öğrencilerin babalarının mesleklerine göre Bireysel Sorunlara İlişkin Duyarlılıklar (BSİD) faktöründe gruplar arasında anlamlı bir fark olmamasına rağmen Toplumsal Sorunlara İlişkin Duyarlılıklar (TSİD) faktöründe baba mesleği işçi olanların memur ve emekli olanlara göre anlamlı derecede yüksek olduğu, Tokat’tan katılan öğrencilerin ise babalarının mesleklerine göre hiçbir faktörde anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Ayrıca Erzincan’dan katılan öğrencilerin tümünün annelerinin ev hanımı olmasından dolayı herhangi bir karşılaştırma yapılamazken, Tokat’tan katılan öğrencilerin annelerinin meslek durumlarına göre hiçbir faktörde anlamlı farklılık tespit edilememiştir.

Anahtar Kelimeler: 2 Sosyal duyarlılık, sosyal bilgiler, sosyal problemler, duyarlılık düzeyleri, değer

It is aimed to analyze the secondary school students’ social sensitivity levels according to various variants. The sample of research is consisted of 291 girls and 414 boys, who are educated in Erzincan and Tokat center secondary schools’ 6th, 7th and 8th grades in 2015-2016 educational year, totally 705 students. Descriptive model is used. Social Sensitivity Scale is used as a data collection tool. Datas are analyzed with the Mann-Whitney U test and Kruskall- Wallis H test by using SPSS 19.0 statistic programme. When the social sensitivity is compared according to the genders of the students, it is determined that throughout the students attended the research from Tokat the values of boys are meaningfully quite high in both sensitivities related to individual problems and sensitivities related to social problems but the girls; however it is determined that there is no meaningfully difference in both of the factors between the groups attended the research from Erzincan. Although there isn’t a meaningful difference between the groups, the students who attended the research from Erzincan, about the factor of sensitivities related to individual problems according to their fathers’ jobs; it is seen that in the factor of sensitivities related to social problems, the ones whose fathers are workers have a high level of sensitivity as opposed to the ones whose fathers are retired and officer and also it is seen that the students from Tokat don’t have a meaningful difference in any factors according to their fathers’ jobs. Moreover, there couldn’t be made a meaningful comparison because all of the students attended the research have their mothers as housewives, there couldn’t be determined any meaningful difference between any factors according to the status of the mothers of the students attended the research from Tokat.

Keywords: 1 Social sensivity, social studies, social problems, sensitivity levels, value