INTERNATIONAL CONGRESS OF EURASIAN SOCIAL SCIENCES- 5, Muğla, Türkiye, 21 Mayıs 2021, ss.443-444
Bu çalışmanın
amacı, Web Of Science veri tabanlarında yer alan çevre eğitimi ile ilgili
bilimsel yayınları bibliyometrik göstergeler açısından incelemektir. Günümüzde
Web of Science, 37.000’in üzerinde dergiyi ve 171 milyondan fazla kaydı
içermekte ve dergilerden, konferanslardan, raporlardan, kitaplardan ve kitap
serilerinden toplanan farklı bilgileri içeren farklı atıf veri tabanlarından
çeşitli verileri barındırmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
durum çalışması yöntemi uygulanmıştır. Clarivate Analytics tarafından
oluşturulan WoS veri tabanlarından elde edilen bibliyometrik verilerin tarama
aralığı 1970 ile Ekim 2021 arasındaki tarihleri kapsamaktadır. Araştırmada elde
edilen verilerin analizinde bibliyometrik analiz tekniği uygulanmıştır. Yapılan
analizler sonucunda 1970-2021 yılları arasında WoS veri tabanlarına kaydedilen araştırmaların
6663'ünün çevre eğitimi ile ilgili çalışmalar olduğu sonucuna ulaşıldı. Ayrıca
bu kayıtların 3365'inin (% 50,57) eğitim araştırmaları ve eğitim bilimleri
disiplinleri kategorilerinde olduğu görülmektedir. Çevre eğitimi ile ilgili en
yaygın yayın türünün toplam 5009 adet ile makaleler olduğu sonucuna
varılmıştır. Yayınlanan makalelerin yaklaşık %75'inin son on yılda yayınlandığı
görülmektedir. Bu oran, çevre eğitimi ile ilgili eğitim araştırmalarının son
yıllarda arttığını göstermektedir. Çevre eğitimi ile ilgili yayınlar konusunda
en etkili bilimsel kaynak “Environmental Education Research Journal” olduğu görülmüştür
Yine analizler sonucunda ilgili alana katkı sağlayan 145 ülkeden 13873 farklı
yazar olduğu belirlenmiştir. Söz konusu yazarların görev yaptığı kurumlara
bakıldığında ilk beş kurumun Brezilya, ABD ve Avustralya üniversiteleri olduğu
görülmüştür. Yayın yapılan ülkelerin arasında en aktif olanın ABD olduğu,
ardından Brezilya, İspanya ve Avustralya’nın geldiği tespit edildi. Söz konusu sıralamada Türkiye’nin 8. sırada yer
alarak 145 farklı ülke arasında ilk on ülkeden biri olması bu alanda kapsamlı
çalışmaların yapıldığını göstermektedir.
The purpose of this study is to examine scientific publications on
environmental education in Web of Science databases in terms of bibliometric
indicators. Today, Web of Science includes more than 37,000 journals and more
than 171 million records, and contains various data from different citation
databases containing different information collected from journals,
conferences, reports, books and book series. In the research, one of the
qualitative research methods, the case study method was applied. The scanning
range of bibliometric data obtained from WoS databases created by Clarivate
Analytics covers the dates between 1970 and October 2021. The bibliometric
analysis technique was used in the analysis of the data obtained in the study.
As a result of the analysis, it was concluded that 6663 of the studies recorded
in WoS databases between 1970 and 2021 were studies on environmental education.
In addition, it is seen that 3365 of these records (50.57%) are in the
categories of educational research and educational sciences disciplines. It is
concluded that the most common type of publication on environmental education
is articles with a total of 5009. It is seen that approximately 75% of the
published articles have been published in the last ten years. This ratio shows
that educational research on environmental education has increased in recent
years. It has been seen that the most effective scientific source on
publications on environmental education is the "Environmental Education
Research Journal." Considering the institutions where these authors
worked, it was seen that the first five institutions were Brazil, USA and
Australian universities. It was determined that the most active among the
broadcasting countries was the USA, followed by Brazil, Spain and Australia.
The fact that Turkey ranks 8th in the aforementioned ranking and is among the
top ten countries among 145 different countries shows that comprehensive
studies have been carried out in this field.