e-Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.20, sa.2, ss.212-229, 2019 (Hakemli Dergi)
Tiksinme pazarlama alanında ihmal edilen olumsuz duygulardan biri olmuştur. Bu
alanda yapılan bazı çalışmalar tiksinme uyaranı varlığının tüketici davranışına etkisine
odaklansa da, çok azı tüketicilerin tiksinme duyarlılığı konusuna dikkat etmektedir. Bu
çalışmanın amacı, tüketici tiksinme duyarlılığının tüketici davranışı üzerindeki etkisini
incelemektir. Bu bağlamda çalışmada, 380 üniversite öğrencisine kolayda örnekleme ile anket
uygulanmıştır. Araştırma hipotezlerini test etmek için kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik
modellemesi kullanılmaktadır. Bulgular, tüketicilerin tiksinme duyarlılıklarının riskten
kaçınmaları üzerinde olumlu etkisi olduğunu göstermektedir. Bunun yanında, riskten
kaçınmanın tüketicilerin genel marka sadakatleri üzerinde pozitif etkisi olduğu görülmektedir.
Bu çalışma, tiksinme duyarlılığının tüketici davranışları üzerindeki rolünü gösteren huy temelli
bir mekanizmanın varlığına kanıt sunmaktadır. Başka deyişle, tiksinme uyaranı olmasa bile
tiksinme duyarlılığı tüketici davranışı üzerinde etkide bulunabilir. Sonuç olarak, bu çalışmanın
pazarlama literatürüne katkı sağlaması beklenmektedir.