Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.65-84, 2024 (Hakemli Dergi)
Mizah, genel olarak güldürü içerikli bir kavram olarak algılanmakta ve izleyiciyi eğlendirmek amacıyla başlatılan sözsüz iletişim aracı olarak tanımlanmaktadır. Çocukların okul öncesi yaşlardan itibaren mizahı anlama ve algılaması, mizahı tercih edip etmediği, mizah üretme becerisi ve mizahı belli amaçlarla kullanabilme becerisinin belirlenmesi, mizah gelişiminin desteklenmesinde anlamlı veriler sunabilir. Bu nedenle bu çalışmada, 4-12 yaş grubu çocuklar için bir mizah ölçeği geliştirilmesi ve çocukların mizah eğilimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, 4-12 yaş grubu çocuğa sahip 352 ebeveyndir. Ölçme aracı kapsam geçerliği ve yapı geçerliği, güvenirlik katsayıları incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda ölçme aracının 22 madde, beşli likert tipinde ve Mizahi Anlama, Mizahı Tercih Etme, Mizah Üretme, Mizahtan Yararlanma olmak üzere dört alt boyuttan oluştuğu, iç tutarlık katsayısının 0,90 olduğu bulunmuştur. Ölçeğin puanlanması alt boyutlar için ayrı ayrı ve toplam mizah puanı olarak değerlendirilebilir. Ölçeğin alt boyutlarından alınan yüksek puan o alt boyuta ilişkin mizah özelliğinin (mizahı anlama, mizahı tercih etme, mizah üretme ve mizahtan yararlanma) yüksek olduğu, toplam puanın yüksek olması da çocuğun genel mizah anlayışı ve eğiliminin yüksek olduğu şeklinde yorumlanabilir.