Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.35, sa.2, ss.61-72, 2011 (Hakemli Dergi)
Proust’un Albertine Kayıp Romanında
Hafızanın Yaratıcı Etkisi
Özet: Marcel Proust’un Kayıp Zamanın İzinde isimli seri romanı XIX. yüzyılın
başı ve XX. yüzyılın sonunda roman türünün geldiği evrimi, ilerlemeyi gösterir.
Yedi romandan oluşan bu serinin her bir romanında, anlatıcı temel kahramanın
Marcel Proust olduğu açık ve net bir şekilde görülebilir. Bu serinin her bir
romanı birbirinden tamamıyla bağımsız değildir, konu ve içerik bakımından,
anlatı yöntemleri bakımından birbiriyle ilişki içindedirler. Bu serinin altıncı
romanı olan Albertine Kayıp romanında, temel kahraman kaçıp giden
Albertine’in geri gelmesi için çaba harcar, fakat genç kızın bir kaza sonucu
öldüğünü öğrenir. O andan sonra yaşadığı acı, unutmaya çalışma ve bunun
sonucunda oluşan edebi yaratıcılık sürecini dile getirir. Anlatıcı temel kahraman
Marcel Proust artık yaşanılan zamanı keşfetmeye başlar.
Geçmişteki bilinç durumlarını hatırlamamıza olanak sağlayan hafıza
yeteneğidir. Edebi yaratının başlangıcında, Marcel Proust uzun bir değişim
sürecinin etkisi altında kalır. İstemsiz hatıralar varlıkları ve nesneleri yeniden
canlandırır, fakat kişiye acı verebilir. Hafızanın yaratıcı etkisi sayesinde, Marcel
acılarından kurtulur ve zamanın önemini keşfeder. Yarı uyur yarı uyanık
durumlar, Marcel’in edebi yaratısını oluşturur. Albertine Kayıp romanında,
kahramanın duygusal hatıraları ve sevdiği kişinin ölümü hafızasındaki acıları
canlandırır. Kayıp Zamanın İzinde isimli seri romanında Marcel Proust
yaşanmış bir deneyimi bize aktarmayı arzu eder. Anlatıcının hayatından
bahsettiği temel kahraman, yazardır. Kayıp Zamanın İzinde serisinin öyküsünü,
istemsiz hatıralar oluşturur. Kahraman, ebeveynleri gibi isimsizdir. Temel
kahramanın ve diğer kişilerin hayatından bize bahseden anlatıcıdır. Roman
birinci tekil kişiyle anlatıldığında, anlatıcının temel kahraman olduğu izlenimi
uyanır. Anlatıcı kahramanın bir uzantısı gibi görünür. İncelediğimiz Albertine
Kayıp romanında, Proust’un anlatım biçimini görüyoruz, anlatıcının değil, zira
anlatıcı gerçekten mevcut değildir. O, eseri ve yazarın edebi yaratısını
* Cumhuriyet Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümü, Sivas.
-62- CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık 2011, Cilt: 35, Say: 2, Emel ÖZKAYA
birleştirendir. Bu eserde, yazar iç dünyasının acı ve sıkıntılarını, en ince
detaylarıyla ruhsal çözümlemeleri ele alır.
Anahtar Kelimeler: Marcel Proust, Kayıp Zamanın İzinde, Albertine Kayıp,
hafıza, acı, unutma, bulunmuş zaman.
The Creative Impact Of Memory In Albertine Gone Of Proust
Abstract: In his novel series, In Search of Lost Time, Marcel Proust
emphazises the evolution of the novel as a literary genre from the end of 19th
century to the beginning of 20th century. In each series of the novel, which
includes seven, it is easy to understand that the narrator is Marcel Proust. Each
novel of the cycle is not completely independent; there is a connection between
each other. In Albertine Gone, the sixth novel of the cycle, the hero tries to
make Albertine return, but he learns the accidental death of the girl. After this
moment, the author explains suffering, forgetting and the process of literary
creation. Proust as the narrator tries to discover the found time.
It is the capability of retention that allows us to remember past states of
consciousness. At the origin of the literary creation, Proust stays under the
influence of a long metamorphosis. The involuntary memory creates assets and
things again, but it causes the character to suffer. Thanks to the creative impacts
of memory Marcel gets rid of the suffering, and discovers the importance of
found time. Semi-wakefulness prepares the literary creation of Marcel. In
Albertine Gone, emotional memories and Albertine's death create the source of
pain, then the forgetting. In each novel of the series, In Search of Lost Time,
Proust intends to adapt an old experience. It is the author as a main character
that the narrator talks about. The involuntary memory forms the basis of the
novel, In Search of Lost Time. The hero is anonymous as is the parent. The
narrator talks about the lifes of the hero and the other characters. When the
work is narrated from the first person point of view, we have the impression that
the narrator is the main character. He appears as the continuation of the hero. In
In Search of Lost Time, we see the narrative style of Proust, rather than the
narrator, because there is no such narrator in this work. It is only the part of the
work, the creation of the author. In this work, psychoanalysis is, delicately,
discussed.
Keywords: Marcel Proust, In Search of Lost Time, Albertine Gone, the
memory, the suffering, the forgetting, the found time.