IV. Ulusal Biyoloji Eğitimi Kongresi (UBEK 2022), Ankara, Türkiye, 6 - 07 Ekim 2022, ss.105
Bu araştırmanın genel amacı, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının cinsiyet ve sınıf düzeylerinin uzaktan eğitim tutumlarına etkisini incelemektir. 2020 yılının mart ayından sonra Covid-19 pandemisi nedeniyle eğitim uzaktan devam etmek zorunda kaldı. Bu nedenle tüm dersler uzaktan verildi. Bu süreçte alınan uzaktan eğitim ile ilgili öğretmen adaylarının tutumları, verilen eğitimin niteliği ve kalitesi ile doğrudan ilişkilidir. Bu noktadan hareketle, öğretmen adaylarının uzaktan eğitim tutumlarını belirlemek, bu sürecin onlara neler kattığını, ne kadar verimli olduğunu anlamak açısından önemlidir. Bu uygulama başlatıldığından bugüne kadar pek çok olumlu ve olumsuz yönde görüşler belirtilmekle birlikte özellikle bu konuda öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi konu hakkında nitelikli verilerin toplanabilmesi yönünde oldukça önemli görülmektedir. Bu araştırmada betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubu, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Eğitimi 1, 2, 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören 82 öğretmen adayıdır. Veri toplama aracı olarak toplam 35 sorudan oluşan, tek boyutlu bir görüşme formu kullanılmıştır. Ölçeğin geneli için Cronbach-Alfa katsayısı .89 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testi ve one way anova testleri uygulanmıştır. Araştırma sonunda ulaşılan sonuçlara göre fen bilgisi öğretmen adaylarının cinsiyet ve sınıf düzeyleri, uzaktan eğitim tutumları üzerinde etkili değildir. Ayrıca öğretmen adaylarının uzaktan eğitime karşı tutumları orta düzeyde olarak belirlenmiştir. Toplam 35 maddelik ankette en yüksek ortalamaya sahip maddeler; "uzaktan eğitimin ülkemiz için lüks olduğunu düşünüyorum”, “uzaktan eğitimin sonunda alacağım diplomanın geçerli olduğuna inanmıyorum” ve “uzaktan eğitim mezunlarının iş bulma olasılıkları düşüktür” gibi olumsuz maddelerin yanında “uzaktan eğitimin geleceğin eğitim biçimi olacağını düşünüyorum”, “üniversitede bazı derslerin uzaktan eğitim ile verilmesini uygun görüyorum” ve “uzaktan eğitimin önemi gün geçtikçe artıyor” gibi olumlu maddelerdir. Araştırma sonuçlarına göre, demografik özellikler ve sınıf düzeyi gibi değişkenlerin uzaktan eğitime karşı tutumlar üzerinde anlamlı bir fark oluşturmadığı görülmektedir. Bu durumda, uzaktan eğitimin niteliği ve içeriğinin daha önemli olduğu yorumunu yapmak yanlış olmayacaktır.