FELSEFELOGOS, cilt.19, sa.57, ss.49-58, 2015 (Hakemli Dergi)
Türkiye’nin geçmişinde sağlam bir felsefe geleneğinin olmadığı hep eleştiri konusu
yapılmıştır. Bu konuda yapılan eleştiriler haksız da sayılmazlar. Ülkemizde felsefe eğitimi,
eğitimin her kademesinde giderek daha aşağılara çekilmiştir. Etkin ve bütünsel bir felsefe
eğitimi yapılması konusunda açıkçası devletin ya da kurulu düzenin çokta istekli davrandığı
söylenemez. Eski Hıristiyan filozofların bakış açısı bizde de geçerlidir. Buna göre önemli olan
açıkçası düşünmek değil, inanmaktır. Bugün felsefenin durumu dünyanın hiçbir yerinde iç
açıcı görünmüyor. Felsefe belki ölmedi ama sefalet içinde olduğu görmezlikten gelinemez.
Artık felsefe ilahiyat ile karıştırılır oldu. Eğitimde din hegemonyası tekrar hortlamaya başladı.
Sefalet içinde kıvranan bir felsefenin eğitime kılavuzluk etmesi mümkün değildir.
Ülkemizde felsefi düşüncenin gelişebilmesi için felsefe eğitiminin ciddiye alınması, felsefe
geleneği olmayan bir toplumda Türkçe felsefenin olanaklarının iyi değerlendirilmesi gerekir.
Bu çerçevede Türkçe felsefenin önemli simalarından Uluğ Nutku, çalışmaya konu edilmiştir.
İnsan felsefesi üzerinde yoğunlaşan Nutku, çalışmalarında insanoluş süreci ile eğitim
olgusunu ilişkilendirmiştir.
Ülkemizde felsefi üretimin artması aynı zamanda toplumun güncel problemlerinin tartışma
konusu yapılmasıyla olanaklıdır. Bu kapsamda kendi felsefecilerimizi araştırma konusu
yapmak, bir takım konularda görüşlerine başvurmak çalışmamıza temel gerekçe
oluşturmuştur. Uluğ Nutku’nun eğitim görüşlerini betimlemek amacıyla yapılan bu çalışma,
eğitim sorunlarıyla birlikte felsefi düşüncenin gelişmesi bakımından da önemlidir.
Anahtar kelimeler: Uluğ Nutku, insan felsefesi, eğitim