2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Coğrafya Okuryazarlığı Bakımından Değerlendirilmesi


Creative Commons License

ZABUN E.

2. International Congress on Social Sciences & Humanities, İzmir, Türkiye, 12 Haziran 2023, cilt.1

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programının coğrafya okuryazarlığı bakımından değerlendirilmesidir. Elde edilen bulgularla 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında coğrafya okuryazarlığı becerisinin hangi öğrenme alanlarında ve hangi sınıf düzeylerinde nasıl yer aldığı tespit edilerek açıklanmıştır. Bir nitel çalışma olan bu araştırmada doküman analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda coğrafya okuryazarlığı becerisini kapsayan öğrenme alanlarıyla birlikte kazanımlar de belirlenmiştir.

Araştırma kapsamında yapılan incelemede coğrafya okuryazarlığı ile ilgili öğrenme alanları tüm sınıf düzeylerinde “İnsanlar, yerler ve çevreler” ile “üretim, dağıtım ve tüketim” öğrenme alanlarında;

kazanımlar bakımından ise 8 kazanımla 4. Sınıflar düzeyinde, 5 kazanımla 5. Sınıf ve 3’er kazanımla 6 ve 7. Sınıf düzeylerinde yer verildiği görülmüştür. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler dersi 2018

öğretim programında tespit edilen coğrafya okuryazarlığı ile ilgili kazanımların genel olarak nitelik ve nicelik bakımından yeterli düzeyde olduğu, sınıflar arasında bir bütünlük olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal bilgiler dersi 2018 öğretim programında tüm sınıf düzeylerinde yer alan 131 kazanımdan 34 kazanımın coğrafya okuryazarlığı ile ilgili olduğu tespit edilmiştir. Alanyazında bu konu kapsamında yapılan bilimsel çalışmaların yeterli düzeyde olmadığı, bu konuda yapılacak çalışmaların alana ve eğitim camiasına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.

Anahtar kelimeler: Sosyal bilgiler öğretim Programı, coğrafya, coğrafya okuryazarlığı.

The purpose of this research is to evaluate the 2018 social studies course curriculum in terms of geography literacy. With the findings obtained, it was determined and explained in which learning areas

and at which grade levels the geography literacy skill took place in the 2018 Social Studies Curriculum In this research, which is a qualitative study, document analysis technique was used. As a result of the research, learning areas including geography literacy skills were determined in the 2018 Social Stud ies Curriculum. In the study conducted within the scope of the research, learning areas related to geography literacy are in the learning areas of "People, places and environments" and "production, distribution and consumption" at all grade levels; In terms of learning outcomes, it was seen that 8 acquisitions were given at the 4th Grade level, with 5 acquisitions at the 5th Grade and 3 acquisitions at the 6th and 7th Grade levels. As a result of the research, it was concluded that the acquisitions related to geography literacy determined in the 2018 curriculum of the social studies course are generally sufficient in terms of quality and quantity, and there is no integrity between the classes. It has been determined that 34 acquisitions out of 131 acquisitions at all grade levels in the 2018 curriculum of the social studies course are related to geography literacy. In the literature, it is thought that the scientific studies conducted within the scope of this subject are not sufficient, and the studies to be carried out on this subject will make significant contributions to the field and the education community.

Keywords: Social studies curriculum, geography, geographic literacy.