A VE B TİPİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP TÜKETİCİLERİN YAVAŞ MODA ALGILARININ İNCELENMESİ


Creative Commons License

KARACA Ş.

Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, cilt.0, sa.26, ss.135-152, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Hazır giyim sektöründe yeni bir sürdürülebilir hareket yavaş modadır. Yavaş moda; zararlı kimyasalların çevre dostu malzemelerle değiştirilmesini, giysilerin geri dönüşümü ile atık ve kaynak tüketimini azaltmayı içeren bir kavramdır. Bazı insanlar nicelikten ziyade yüksek kaliteli ürünleri daha az sık satın almaya teşvik eden sosyal bilinçli bu hareketin etkisinde kalırken, bazıları da modaya uygun giysileri tercih etmeye devam etmektedir. Dolayısıyla insanların kişilik yapıları giysi seçimini etkilemektedir. Bu nedenle bu çalışma ile farklı kişilik tiplerine sahip tüketicilerin yavaş moda algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Sivas ili şehir merkezinde yaşayan, kolayda örnekleme metoduyla belirlenen 418 kişiden yüz yüze anket tekniği kullanılarak veriler elde edilmiştir. Araştırma sonucunda A tipi kişilik özelliğine sahip tüketicilerin daha seçkin ürünleri, B tipi kişilik özelliğine sahip tüketicilerin de daha özgün ürünleri tercih ettiği tespit edilmiştir. Ayrıca bu araştırma ile yavaş moda algısının cinsiyet, yaş ve gelire göre farklılık gösterdiği sonucuna da ulaşılmıştır.
A new sustainable movement in the apparel industry is slow fashion. Slow fashion; ıt is a concept that includes the replacement of harmful chemicals with environmentally friendly materials, recycling of garments and reducing waste and resource consumption. Some people prefer fashionable clothing while others are influenced by this socially conscious movement, which encourages them to buy high quality products less often than quantity. Therefore, the personality structure of people affects the choice of clothes. For this reason, it is aimed to examine the slow fashion perceptions of consumers with different personality types. The data were obtained from 418 people living in the city center of Sivas city by convenience sampling using the method of face-to-face survey. As a result of the research, it has been determined that the consumers with type A personality characteristics prefer the more original products and the consumers with type B personality characteristics prefer the more original products. In addition, this research shows that the perception of slow fashion varies according to gender, age and income.